0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Der skal mere end nye tog til at genrejse jernbanen

DSB får mere pålidelige tog, men opgaven med at lokke danskerne ud af bilerne bliver enorm.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Dsb/presse
Illustration: Dsb/presse

Alstoms Coradia Stream-tog, som de ifølge DSB vil tage sig ud, når de ruller ud på de danske skinner i slutningen af 2024.

Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Efter et tre år langt tilløb kunne DSB og et bredt flertal i Folketinget mandag præsentere, hvad der forhåbentlig bliver enden på dårlige vittigheder om italienskbygget IC4-skrammel og begyndelsen på årtier med færre forsinkelser.

Med mindst 100 nye tog fra franske Alstom har staten og dens jernbaneselskab rakt ud efter en sikker fremtid. En velafprøvet vare, som ikke efterlader strandede passagerer på perronerne med tog, der ikke vil køre, bremse, lukke dørene, og hvad mareridtet med IC4 ellers har budt på. Og sker det alligevel, er det på papiret franskmændenes problem, for de skal selv vedligeholde deres tog og levere dem i fejlfri stand til DSB’s lokoførere.

Med en samlet kontrakt på over 20 milliarder kroner er der tale om det største indkøb i DSB’s historie, men indkøb af tog er også en langsigtet investering. IC3, som fragter passagererne mellem landsdelene, har 30 år på bagen.

Jernbanen får desuden en ordentlig overhaling med nye signaler for et endnu større beløb, end eltogene koster. Dertil kommer køreledningerne, som muliggør at købe tog, som også udlandet har erfaringer med. IC4-mareridtet udsprang af, at intercitytogene kører på diesel, som ingen andre lande bruger på deres hovedstrækninger. IC4 skulle bygges særligt til DSB.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

  • Klimanørd

    Henter…

    Er regeringens længe ventede klimaudspil for landbruget godt nok?

  • Klimanørd

    Henter…

    Klimaaktivisterne er tilbage - og de er flere end nogensinde før

  • Judith Betak

    Klimanørd

    Henter…

    Nye klimaaftaler, dårligt nyt til skiglade danskere og grøn mad på julebordet