0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Vindkamp: Udkants-Tyskland udfordrer Danmark

Der er kamp til stregen mellem Tyskland og Danmark om ordrerne på havvindmølleparker i Nordsøen. Esbjerg fører stort på point, men tyskerne satser hårdt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
THOMAS FÆRGEMAN
Foto: THOMAS FÆRGEMAN

HAVUHYRER. De store specialskibe i Bremerhaven til vindmøllemontering er de rene monstre. De fire ben kan sænkes ned på havbunden og skibet kan derefter hæve sig selv op så det står klippefast, når havvindmøllerne skal monteres på deres fundamenter.

Energi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Energi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Rækkerne af biler er endeløse. Og specialskibene, som de ligeså langsomt fodres ind i, ligner noget fra en science fiction film. Store, helt overdækkede og vinduesløse. De ligner mest af alt et cruise ship for spøgelser, som er ligeglade med udsigten.

Det er PCC’ere, eller pure car carriers. De største af dem har 14 dæk med plads til 8.500 biler – var det en bilkø, ville den være over 40 kilometer lang. Skibene udgør hjertet i al aktivitet i Bremerhaven i Nordtyskland. Havnen har tusindvis af mennesker beskæftiget udelukkende med at køre biler af og på PCC’erne.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere