Byudvikling. Tre kilometer sydøst for Frederikssund kommer der i 2017 en ny S-togs-station, der hedder Vinge. Over 30 år er det planen at bygge en helt ny by, hvor stationen er centrum og ligger omgivet af vuggestuer, arbejdspladser, caféer og børnehaver - og hvor naturen begynder lige foran perronen.
Foto: Visualisering af Henning Larsen Architects og Tredje Natur

Byudvikling. Tre kilometer sydøst for Frederikssund kommer der i 2017 en ny S-togs-station, der hedder Vinge. Over 30 år er det planen at bygge en helt ny by, hvor stationen er centrum og ligger omgivet af vuggestuer, arbejdspladser, caféer og børnehaver - og hvor naturen begynder lige foran perronen.

Grøn omstilling

Ambitiøs bæredygtig by rejser sig fra bar mark på Sjælland

Et nyt byudviklingsprojekt ved Frederikssund er i gang. De første 23 familier har købt grunde i byen Vinge, som får sin egen S-togs-station og slår sig op på bæredygtighed.

Grøn omstilling

Vejene kommer til at hedde Okavangovej og Yangtzevej. De bliver opkaldt efter nogle af verdens største floddeltaer i henholdsvis Botswana og Kina.

I dag er her kun et hul i jorden. Men om et år vil der være et vandområde, der med en vis ret kan kaldes et delta. Det bliver 300 meter langt. Til sammenligning er Okavangodeltaet 250 kilometer langt.

Om to år vil der ydermere ligge 23 enfamilieshuse og 36 rækkehuse i det, der bliver døbt Deltakvarteret.

I Yangtzedeltaet i Kina ligger Shanghai, og regionen har mere end 100 millioner indbyggere.

Er navngivningen udtryk for rablende storhedsvanvid og manglende proportionssans? Eller er det et udtryk for, at menneskene bag hullet i jorden har endog meget høje ambitioner?

»Det er helt sikkert det sidste«, siger projektchef Thomas Sichelkow, mens han trækker på smilebåndet ad navnene. »Selvfølgelig kan man grine lidt ad navnene, men i bund og grund handler det om, at vi gerne vil signalere, at her i Vinge vil naturen og byen blive helt integreret i hinanden«.

Ny by om 30 år

Vi er lidt sydøst for Frederikssund på en bar mark. Her skal der om 30 år ligge en by, der hedder Vinge.

Den vil have sin egen S-togs-station, skole, vuggestuer, børnehaver, supermarkeder og cafeer. Den vil have masser af natur – herunder sit helt eget floddelta – lige uden for døren. Og så vil den være en varieret by med en skøn blanding af enfamilieshuse, rækkehuse, lejligheder og erhverv. Her skal bo gamle. Her skal bo unge. Her skal bo børn. Og de midaldrende er også hjerteligt velkomne. Og så skal det hele være superbæredygtigt, hvor smart city-løsninger med fælles computerstyrede varmeanlæg, lynhurtigt bredbånd og deleøkonomi i praksis er nøgleord og -værdier.

Vinge er et meget stort projekt. I alt vil man udvikle 370 hektar – til sammenligning er Ørestad ved København på 310 hektar.

Bag projektet står Frederikssund Kommune, som med Vinge satser på at blive et af de regionale centre i Nordsjælland på linje med eksempelvis Hillerød.

»Målet er at tiltrække nye borgere ved at kunne tilbyde en unik blanding af naturen, fjorden, nærværet med naboerne, nærheden til selve byen Frederikssund, og så en halv time i S-tog til Københavns Hovedbanegård – vel at mærke til priser, der er til at have med at gøre for almindelige mennesker«, fortæller Thomas Sichelkow. »På sigt kommer motorvejen også til byen, og så kan man være i Kastrup på tre kvarter på en god dag«.

Når Vinge er fuldt udbygget om 30 år, er målet at have 20.000 indbyggere og 4.000 arbejdspladser.

Foreløbig etableres Deltakvarteret, som vil bestå af i alt 59 huse. Kommunen har netop solgt de første 23 grunde, som alle skal bebygges med fritliggende enfamilieshuse.

1. november blev næste stime udbudt, som består af 36 rækkehusgrunde. Budfristen er i slutningen af måneden, og priserne starter ved 225.000 kroner.

Men hvad er det egentlig, der adskiller dette projekt fra så mange andre projekter, hvor man bygger huse på en bar mark?

»For det første sidder vi som kommune og styrer det helt ned i detaljen – i hvert fald her i første fase – frem for som man så tit gør, nemlig at udbyde området til en entreprenør, der så knalder 400 ens typehuse op«, fortæller Thomas Sichelkow. »Vi ved, at vi er i konkurrence med de andre provinsbyer omkring København, og derfor vil vi gerne have noget, der taler til folks ønske om, at det skal være rart, hyggeligt og bæredygtigt, der hvor de bor«.

Små grunde giver nærhed

Det betyder blandt andet, at kommunen sælger grundene enkeltvis, og at køberne helt selv bestemmer, hvilket hus de vil sætte på.

»Det eneste krav, vi stiller, er, at huset skal være to etager. Det betyder, at tætheden i byen bliver høj fra begyndelsen af. Det betyder stor variation fra starten – og det betyder, at køberne må tænke kreativt, for der er ikke mange typehuse, der er i to etager«, siger Thomas Sichelkow.

Til gengæld er grundene ganske små. De er kun 300 kvadratmeter for enfamiliehusene og endnu mindre for rækkehusene, og det betyder, at der nærmest ikke er nogen privat have. Derimod er der masser af fælles arealer mellem husene, og tanken er, at beboerne deles om trampoliner, gyngestativer og gasgrillen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Ved at have så små grunde og stille krav om to etager appellerer vi til folk, som gerne vil være en del af et ’deleby-koncept’«, siger Thomas Sichelkow.

Bæredygtighed ad bagvejen

Bæredygtigheden i projektet kommer til udtryk på en lang række områder – men der er bestemt ikke tale om, at Vinge bliver bæredygtigt, ved at kommunen dikterer, at der kun må bygges passivhuse eller andre typer nulenergi-løsninger.

Snarere kommer bæredygtigheden ind ved at stille nogle krav til de kommende beboere, der sikrer, at de af sig selv vil de bæredygtige løsninger.

»Det er især kravet om, at husene skal være i to etager, som gør, at folk selv skal tage stilling til, hvilket hus de vil have. Vi tilbyder en fælles varmeløsning, hvor vi med jordvarme eller luftvarme og ved at bruge de enkelte huse som termisk lager kan så godt som garantere en varmeforsyning, der er 100 procent CO2-neutral. Vi tilbyder superhurtigt net, så de kan lave smarte løsninger derhjemme med styring af eksempelvis hårde hvidevarer. Og så tilbyder vi gode cykelstier og ikke mindst S-toget, der gør det muligt i praksis at undvære bilen i mange sammenhænge«, siger Thomas Sichelkow.

Et andet stykke infrastruktur ud over S-toget og cykelstierne er floddeltaet.

Deltaet er et regnvandsanlæg

»Kilen med vand i Deltakvarteret er i bund og grund et regnvandsanlæg, der sikrer, at der aldrig kommer oversvømmelser i husene, uanset hvor kraftige skybrud vi får i fremtiden. Men ved at planlægge det ordentligt fra starten, ved vi, at vi får en masse frøer og fugle og liv i vandet«, siger Thomas Sichelkow.

Han gør et nummer ud af, at bæredygtighed er en innovativ størrelse.

»Den tekniske udvikling går vildt hurtigt. Hvis vi stiller krav om en særlig type isolation eller belysning, risikerer vi, at vi er bagud, allerede i det øjeblik kravet er skrevet. Derfor tror vi meget mere på, at vi skal sikre en fysisk infrastruktur og nogle sociale rammer, der gør, at køberne har lyst til at udvikle bæredygtigheden sammen«, siger han.

Og noget tyder på, at de sociale rammer er i orden. De 23 familier, der allerede har købt en grund, kommunikerer ivrigt sammen på Facebook. 26. oktober mødte de hinanden fysisk for første gang på et møde arrangeret af kommunen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Nu har de selv besluttet at mødes i en weekend her i november, hvor de også har inviteret arkitekter og ingeniører og andre rådgivere, for at de kan inspirere hinanden«, siger Thomas Sichelkow.

Kommunen bygger nu veje og broer, planter træer og lægger varme, el og internet, så det ikke bare er en bar mark, som køberne skal bygge på, når de bliver sluppet løs i 2016.

Indtil da må køberne sidde hjemme i deres nuværende stuer og tegne på deres kommende drømmehus.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce