0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

M​åske har jeg som hvid, midaldrende, heteroseksuel mand ikke umiddelbart førstefødselsretten til at sige det. Men jeg gør det alligevel

Renlivet og kraftigt begær pibler frem i dansk litteratur i disse år. Tine Høegs lyriske forfatterskab er et af stederne skriver Henrik Palle i denne klumme.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Miriam Dalsgaard
Foto: Miriam Dalsgaard

En række danske kvindelig forfatterne præsenterer i disse år et anderledes syn på seksualiteten og dens udfoldelse, end vi har været vant til. Den måske mest interessante er Tine Høeg, som for nylig udgav ’Tour de Chambre’, men også hendes debutroman osede af sex.

Erotik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Erotik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Måske har jeg som hvid, midaldrende, heteroseksuel middelklassemand på vej mod de tres ikke umiddelbart førstefødselsretten til at sige det. Men jeg gør det alligevel: Vi er i disse år i dansk litteratur vidne til en ny kvindelig selvfremstilling. Nogle af forfatterne er måske ikke helt unge, men de er fælles om at omfavne deres i egne øjne måske mindre optimale egenskaber. Og så præsenterer de et andet syn på seksualiteten og dens udfoldelse, end vi har været vant til. Borte har – og tak for det – taget skamfuldheden over liderligheden. Det er fuldstændig legitimt at være i sine drifters vold, også selv om det skaber problemer i egen og andres intimsfære.

Det er forfattere som Stine Pilgaard, Laura Ringo, Dy Plambeck, Maren Uthaug, Line Knutzon og Tine Høeg. Alle er de i en eller anden forstand litterære efterkommere af på én gang denne avis’ ’Nynnes dagbog’ og Vita Andersens bramfrit knugede emancipationsbestræbelser fra 1970’erne. Men de er også andet og mere end det. De er deres egne kvinder i den forstand, at de tør vise sig selv frem og endda gør det med en vis stolthed. Over at være kvinder med alt, hvad det indebærer.

Den måske mest interessante er Tine Høeg, som for et par måneder siden udgav den svære toer ’Tour de Chambre’ – et suverænt nyt bud på vor tids ’kollegieroman’. Og i hendes debut ’Nye rejsende’ fra 2017, der indbragte hende BogForums Debutantpris, finder man et antal skæve, skægge og ikke mindst sceniske sexscener, hvor det kvindelige begær får frit løb, også selv om det afstedkommer bøvl og selvransagelse.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts