0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nørrebros nye byrum er et stød i kuglerne på den gode smag

Superkilen, der indvies i dag, er en skæg antropologisk have.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Lindhe
Foto: Jens Lindhe

ny attraktion. Superkilen er et velkomment stød i kuglerne på den gode smag. Og så er der kommet nye buler i det flade københavnske landskab.

Arkitektur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Arkitektur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

På en ny plads på Nørrebrogade i København er der reklamer for det russiske Hotel Moskvitch, en kinesisk skønhedsklinik, en amerikansk rodebutik og en taiwansk mælk.

Tilsammen danner de en lille lund af lysende skilte. I den modsatte ende af et trekvart kilometer langt forløb af nye byrum troner en doughnut fra amerikanske DeAngelis ved Tagensvej.

Alvoren består i, at valget af de 108 forskellige sportsredskaber, bænke og planter med mere fra hele verden tager udgangspunkt i den etniske diversitet i kvarteret omkring Nørrebrohallen og Mjølnerparken.

Superkilen er udviklet i et samarbejde mellem arkitekter fra Bjarke Ingels Group (BIG), de berlinske landskabsarkitekter Topotek1 og kunstnergruppen Superflex. De har udstukket rammerne for de tre byrum, men også stavgængerne Conny og Tove fra Mjølnerparken har ligesom andre lokale beboere haft direkte indflydelse på det eklektiske valg af byrumsinventar.

Enkelte lokale beboere har sammen med Superflex rejst til lande, der har særlig betydning for dem, og ledt efter repræsentativt inventar. Conny og Toves valg faldt på den metaltyr, der oprindelig var reklame for vinfirmaet Osborne, men i dag er blevet et spansk vartegn.

Det er en radikal inddragelse af borgerne, kvalitativt langt hinsides den brugerinddragelse, man traditionelt benytter sig af, og nok kun muliggjort af, at der var tale om et kunstprojekt.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce