0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Carlsberg Station er klogt designet, men hvor er det historiske præg?

Der er enkelt og flot design på spil på Københavns nye S-togs-station.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Bundklang. Det er en fin betonkonstruktion, der understøtter den udkragende del af stationspladsen, der fungerer som tag over perronen.

Arkitektur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Arkitektur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Carlsberg Station. Bygherre: Carlsberg Ejendomme, Trafikstyrelsen og Banedanmark. Arkitekt: Gottlieb Paludan Architects. Landskab: 1:1. Størrelse: 3.000 m2, 24.000 passagerer.

Det virker lidt vildt at stå på broen på Vester Fælledvej over jernbanen og kigge ned på Enghave Station, der nu er lukket, og så gå over på den anden side af broen og kigge ned på Carlsberg Station, der nu er åben. Man har flyttet en station 200 meter og givet den et nyt navn.

Men o.k., det er en del af den signalgivning, der også ligger i det, når man siger, at man ’fremtidssikrer’ et byområde. Og Carlsberg Byen bliver et stærkt fortættet et af slagsen med mange nye boliger og arbejdspladser. Der er et stort behov for at fremtidssikre.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu