Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Et klip fra den omstridte film.

Et klip fra den omstridte film.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

TV 2 renser sig selv - og tronfølgefilm

TV 2 har nu sendt svar til Radio- og tv-nævnet i sagen om Statsministeriets omstridte kampagnefilm om tronfølgerloven.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

'Groft entydigt'.

'Et klart indlæg i debatten'.

En række medieforskere var ikke i tvivl, da Ritzau tilbage i maj bad dem vurdere budskabet i Statsministeriets kampagnefilm om tronfølgeafstemningen den 7. juni.

LÆS

På trods af at afsenderen af filmen altså var Statsministeriet - og ikke et politisk parti - var alle adspurgte forskere enige om, at Statsministeriet her gik ud over dets beføjelser og ganske enkelt forsøgte at få befolkningen til at stemme ja til en ændring af tronfølgeloven.

Kampagnefilmen var med andre ord ikke en objektiv oplysningskampagne om den forestående afstemning.

Men de tog alle fejl.

TV 2-chef sagde tillykke til Statsministeriet

Sådan lyder budskabet i hvert fald i et frisk høringssvar fra TV2 til Radio- og tv-nævnet.

Blandt andre TV 2 viste reklamefilmen 46 gange, og det fik Enhedslistens Per Clausen til at klage til Radio- og tv-nævnet over, at stationen - stik imod loven - sendte politiske reklamer.

I høringssvaret, som Ritzau har set, skriver juridisk konsulent hos TV2 Sebastian Rosenkjær blandt andet, at TV2 'har opfattet reklamen som en humoristisk informationskampagne, der skal gøre den danske befolkning opmærksom på, at der igen er folkeafstemning om tronfølge-loven', og at reklamen derfor ikke ifølge TV 2 anbefaler befolkningen at stemme ja.

LÆS OGSÅ

Tidligere på måneden kom det dog frem i dagbladet Information, af TV 2's salgsdirektør efter afstemningen i en mail til Statsministeriet havde ønsket tillykke med afstemningsresultatet.

Radio- og tv-nævnet skal nu tage stilling til, om eksperterne eller TV 2 og Statsministeriet har ret.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden