Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

TEGNESERIE. Smølferne er nogle værre nogen, mener fransk forsker, der anser serien for at repræsentere totalitære og racistiske værdier. Foto af smølfefigurer i Belgien.
Foto: GEERT VANDEN WIJNGAERT/AP

TEGNESERIE. Smølferne er nogle værre nogen, mener fransk forsker, der anser serien for at repræsentere totalitære og racistiske værdier. Foto af smølfefigurer i Belgien.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forsker: Smølferne er stalinistisk-nazistiske racister

Belgiske tegneseriefigurer får det glatte lag: Smølferne er en skændsel, mener fransk forsker.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En fransk politolog er vred over de små blå smølfer.

De »repræsenterer det totalitære samfunds arketype gennemsyret af stalinisme og nazisme«, mener Antoine Buéno fra Sciences Po-universitetet i Paris.

Han er blevet mødt med så stor vrede fra smølfefans, at han nu frygter for sin sikkerhed.

Syge smølfer er racistiske Ifølge den britiske avis The Telegraph peger han blandt andet på et afsnit med en smølf, der - efter at være blevet stukket af et sort insekt - bliver kulsort, sindssyg og ude af stand til at tale. Hans tilstand smitter hele landsbyen.

»De reduceres til primitive, der hopper rundt. De mister alle tegn på intelligens. Det er nogenlunde sådan, afrikanere blev set af de hvide kolonister i det 19. århundrede«, mener den franske forsker.

Smølfernes onde ånd, troldmanden Gargamel, virker - finder Buéno - antisemitisk, mens landsbylederen og smølfernes helt, Gammelsmølf, er en diktatorisk gamling med stalinistiske elementer.

Det understreges efter hans vurdering af den omstændighed, at smølferne går ens klædt og lever i ens huse. Typisk sovjetkommunisme, mener han.

Smølfefans er vrede
Tilhængere af tegneserien har reageret med bestyrtelse på hans udfald mod smølferne.

»Hvor er det skammeligt at besudle eventyrerne fra vores barndom«, skriver en på en smølfefanside på nettet.

Buéno - der er blevet bange for den vrede, han har afstedkommet - har skyndsomt understreget, at han elsker de små blå tegneseriefigurer.

»Jeg elsker smølferne. Jeg anklager ikke Peyo (smølfernes tegner, red.) for racisme. Ellers kan I jo nok regne ud, at hans støtter ville angribe mig«, understreger han.

Tintin trækkes for en dommer

Smølferne er ikke den eneste tegneserie, der er under angreb. En congoleser, der bor i Belgien, har anlagt sag mod albummet 'Tintin i Congo', som han anser for at være racistisk og fremmedfjendsk og forlanger forbudt.

Den retssag begynder ifølge The Telegraph til september.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden