Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
(arkiv)
Foto: (arkiv)
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Teater om Breivik vækker vrede

Dansk teater dramatiserer massemorderens manifest. Det har bragt dansk pårørende og norsk teater i oprør.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mens varetægtsfængslingen af Anders Behring Breivik har betydet en slags tæppefald for massemorderen i Norge, vil han i Danmark blive bragt helt tæt på scenekanten.

Det sker til sommer på københavnske CaféTeatret, hvor den kunstneriske leder, Christian Lollike, lader en skuespiller inkarnere Anders Behring Breivik og fremføre hans manifest i en monolog.

LÆS OGSÅ »Det er en virkelig dårlig idé! Det er alt for tæt på. Jeg oplever det, som om nogen forsøger at tjene penge på andres sorg. Stykket bliver en slags accept af hans handlinger«, siger Per Balch Sørensen.

Han er far til danske Hanne Anette Balch Fjalestad, der i juli sidste år blev skudt af Anders Behring Breivik under det norske Arbeiterpartiets Ungdomsforbunds sommerlejr på øen Utøya.

I alt blev 77 personer dræbt enten ved bombeattentatet i Oslo eller nedskydningen på øen.

Publikum bliver ført ind i Breiviks tanker
På CaféTeatret er argumentet for at opsætte stykket, at man kun ved at trænge ind i Anders Breiviks tankemønstre kan undgå en gentagelse af tragedien. Monologen i stykket stammer således udelukkende fra hans 1.500 sider lange manifest.

»Det var en forfærdelig tragedie, og Anders Behring Breiviks måde at henrette folk på var grusom. Men det tankesæt, der ligger bag handlingerne, er ikke enestående. Det er udtryk for et politisk ideologisk ståsted. Det kan ske igen«, mener Christian Lollike.

Norsk teater tager afstand
I det norske teatermiljø tager Erik Ulfsby, teaterchef for Det Norske Teater i Oslo,skarpt afstand fra den danske teaterleders planlagte stykke:

»Lollikes argument er en dårlig undskyldning for at lokke opmærksomhed til sit eget projekt«, siger han.



Især Christian Lollikes brug af Anders Behring Breiviks manifest vækker voldsom anstød hos teaterchefen:

»Breiviks hovedærinde har været at sprede budskabet i manifestet, og det gjorde han ved at dræbe alle de mennesker. Han lykkedes faktisk med det! Ved nu at skabe mere opmærksomhed om manifestet optræder man som nyttige idioter. Man danser efter Breiviks pibe«.

Forbund: Breivik vil opfatte stykket som en sejr
Det Norske Teaters chef bakkes op af Norske Dramatikeres Forbund. Her siger generalsekretær Pål Giørtz:

»Lollike har tydeligvis ikke forstået, hvilket nationalt traume disse terrorhandlinger har været for Norge. Behring Breivik vil opleve opsætningen i Danmark som en stor sejr og som en bekræftelse på, at det er lykkedes at bruge drabene som virkemidler«.

Dansk teater står fast

Men kritikken får ikke det københavnske teater til at ændre på sit repertoire. »Det, som jeg frygter, er, at Breiviks tankesæt får lov at ligge og ikke bliver undersøgt og reflekteret over«, siger Christian Lollike.

LÆS OGSÅ Det er ikke første gang, at kunstnere har ønsket at behandle den norske tragedie. Amerikanske Vitale Versace og skotske David Greig mødte i efteråret kritik af både pårørende og det norske Arbeiderpartis ungdomsorganisation, AUF, da det kom frem, at de arbejdede på henholdsvis en film- og teaterversion. Formanden for ungdomsorganisationen, Eskil Pedersen, ønskede i går ikke at kommentere nyheden om det danske teaterstykke. FACEBOOK






Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden