Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Udendørsliv. På Værnedamsvej sidder folk ude hele året rundt. Her er vi på Cafe Viggo.
Foto: Miriam Dalsgaard

Udendørsliv. På Værnedamsvej sidder folk ude hele året rundt. Her er vi på Cafe Viggo.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Køreskoleelevernes mareridtsgade kan blive lukket

Politikerne vil forbedre forholdene på den 'nye hej hej-gade', Værnedamsvej.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kronprinsensgade går blandt andet på grund af sin koncentration af fashionable butikker under navnet 'Hej Hej-gaden' eller kindkyssegaden.

Men Ibyen vover den påstand, at Værnedamsvej med flagskibene Cafe Viggo, Falernum og Granola, der nu har fået aftenkort, som bannerførere gør Kronprinsensgade rangen stridig.

Og nu bliver der endnu mere plads til hej hej og kindkys.

Værnedamsvej kan nemlig blive lukket for alle bilister end for lige præcis beboerne og de handlende.

LÆS OGSÅ

Køreskoleelevers skræk
Allerede nu er gaden, der på grund af sin bredde eller mangel på samme og de mange fodgængere, der opfører sig som om de er på en gågade traditionelt har været et minefelt for alle trafikanter og er kendt som alle køreskoleelevers skræk, midlertidigt blevet gjort ensrettet på grund af en større ombygning på adressen Værnedamsvej 18-20.

Men det stopper ikke her. Gaden som ligger delvist i Københavns Kommune og delvist i Frederiksberg Kommune kan nemlig blive til sivegade eller endda gågade.

Det er i hvert fald et af fire forslag, der er på bedding. Københavns Kommune har i torsdags bevilget 350.000 kroner til en forundersøgelse af forbedring af trafikforholdene på Værnedamsvej. Det er desuden aftalt, at Frederiksberg Kommune giver 250.000 kroner til undersøgelsen.

DOKUMENTATION Mere om projektet på www.kk.dk

Ifølge en tidligere aftale deles de to kommuner om eventuelle anlægsudgifter.

Rådmand på Frederiksberg Simon Aggesen (K) fortæller, at alle er enige om, at Værnedamsvej er »en af hovedstadens hyggeligeste gader«, som han siger. Kommunerne vil derfor gerne være med til at til styrke det unikke miljø, der ad åre er opstået på Værnedamsvej.

Det har været på tale at anlægge en dobbeltrettet cykelsti i Værnedamsvej for dermed at forstærke den aktuelle strategi om at gøre København til en bedre cykelby, men den ide er nu taget af bordet. Og det er Simon Aggesen glad for.

»Vi er egentlig glade nok for Værnedamsvej, som den er. Den skal blive ved med at være en gade, hvor man sætter tempoet ned. Derfor skal der selvfølgelig ikke være en cykelmotorvej«, siger han.

Der arbejdes i stedet med nedenstående muligheder:

  • En permanent ensretning af gaden suppleret med en modstrøms cykelsti.
  • En cykelgade/sivegade. Og med sivegade menes en gade som Strædet i Københavns Indre By, hvor biler godt må køre men hvor de skal holde tilbage for cyklister, som igen skal holde tilbage for fodgængere.
  • En traditionel gågade med ensartet belægning fra facade til facade.
  • Et eventuelt 4. forslag kan også komme på tale.

Simon Aggesen hælder mest til en så fleksibel løsning som muligt. Det er meget vigtigt for bystyret på Frederiksberg, at gadens beboere stadig har et sted at parkere. Om ikke præcis i gaden, så meget tæt på. Han ønsker sig derfor en sivegade med de såkaldte pullerter i hver ende:

»En sivegade med pullerter gør det muligt, at gaden både kan fungere som gågade, men også som en reel vej. Løsningen vil også betyde, at vi fortsat kan have parkering, og at der kan ske vareindlevering til de forretningsdrivende«, siger Simon Aggesen.

Borgerinddragelse i november

Løsningen vil betyde, at i visse perioder - typisk om aftenen - kan kun bilister med beboerlicens låse sig ind i gaden.

De to kommuner foretager i øjeblikket en række analyser for at finde ud af, hvordan den nye ensretning påvirker trafikken i gaden. I løbet af november vil borgerne blive inddraget i projektet

»Kan vi gøre noget fra politisk hold for at gøre det endnu mere attraktivt for dem, der bevæger sig rundt i gaden og for beboerne i området, skal vi som udgangspunkt forsøge. Men hvis borgerne ikke ønsker nogen forandringer, ja så har vi ikke tænkt os at trække noget ned over hovederne på dem - det er klart«, siger altså Simon Aggesen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden