Klar til VM? Få daglige opdateringer fra den danske lejrLæs mere

Anders W. Berthelsen spillede rollen som socialdemokraten Palle From i DR’s tv-serie 'Krøniken', der ifølge Søren Espersen er endnu et eksempel på, hvordan DR Drama manipulerer med befolkningen.  Foto: DR

Anders W. Berthelsen spillede rollen som socialdemokraten Palle From i DR’s tv-serie 'Krøniken', der ifølge Søren Espersen er endnu et eksempel på, hvordan DR Drama manipulerer med befolkningen. Foto: DR

Kultur

DR: Vores dramaserier er ikke røde

Dansk Folkepartis Søren Espersen mener, at DR Drama manipulerer med folket. DR-top og ekspert melder hus forbi.

Kultur

DR’s kommende tv-serie ’Borgen’ har en ung kvindelig muslimsk politiker i hovedrollen, som bærer tørklæde og kæmper mod omgivelsernes fordomme.

En anden hovedkarakter er den CO2-interesserede idealistiske journalist, som regeringen frygter vil afsløre deres komplot.

En tredje karakter er en led og kold heks, der lefler for den dårlige smag og prøver at gøre livet surt for landets indvandrere.

Det er i hvert fald det persongalleri, Søren Espersen fra Dansk Folkeparti har skrevet til DR’s kommende dramaserie i et debatindlæg i Politiken i weekenden.

Læs Espersens debatindlæg

De røde lejesvende har fået job i dramaafdeling Han er nemlig sikker på, at DR’s kommende tv-serie i 20 afsnit ’Borgen’, som Adam Price er hovedforfatter til, og som slet ikke er optaget endnu, vil blive endnu et udtryk for DR’s dramachef, Ingolf Gabolds, »gennemgående banale samfundssyn«. Et samfundssyn, hvor de højreorienterede ifølge Espersen er »magtgale, korrupte, racistiske klimabenægtere, mens de venstreorienterede kæmper stædigt og ærligt mod overmagten«. Kritikken gælder også tv-serier som ’Livvagterne’, ’Krøniken’ og ’Matador’.

For »de røde lejesvende«, der ifølge politikeren tidligere holdt til i nyheds- og dokumentationsafdelingen, er flyttet over i DR Drama, hvor de dirigeres af Ingolf Gabold, som Espersen kalder »selveste den røde mester«.

DR-formand: Urimeligt debatniveau
DR’s bestyrelsesformand, Michael Christiansen, ønsker ikke at kommentere Espersens udfald mod tv-serien ’Borgen’, fordi serien endnu ikke er indspillet, og han derfor ikke har set den.

»Men jeg finder angrebet på en af DR’s dygtigste medarbejdere, Ingolf Gabold, meget overraskende, og jeg synes ikke, det er en rimelig måde at føre debat på. Udtrykket ’rød lejesvend’ er ikke på nogen måde dækkende for Ingolf Gabolds virke for DR. Og desuden mener jeg, at den polemiske form er uacceptabel«, siger han.

Og understreger, at Ingolf Gabold ikke er journalist, men kunstnerisk chef for en kulturel institution.

En position, der gør, at han forholder sig til samfundet gennem kunstens briller.

»Kunsten er nogle gange venlig og andre gange uvenlig eller karikerende. Men kunstens opgave er aldrig bare at sige det, folk gerne vil have. Gabolds opgave er at finde de værker, der kan spejle den danske befolkning på en sådan måde, at den kan finde sig selv og sine omgivelser. Og det synes jeg, han gør rigtig, rigtig godt«.

Programdirektør: Gabold har samlet Danmark
Hverken Adam Price eller Ingolf Gabold ønsker at kommentere Espersens debatindlæg.

Men DR’s programdirektør, Mette Bock, siger, at hun aldrig tidligere har oplevet en politiker foretage så voldsomt et personangreb på en ansat i DR.

»Det er meget skarpt i tonen. Og det er utroligt, at det rettes mod lige præcis Ingolf Gabold, der står bag en række produktioner, som har samlet Danmark og bidraget til forståelsen af vores kultur, historie og identitet. Søren Espersen angriber primært en serie, som ikke er indspillet endnu. Så jeg ved ikke, hvad han bygger det på«.

Forfatter: Espersen advarede også mod Krøniken
Også Stig Thorsboe, der sammen med Hanna Lundblad har skrevet ’Krøniken’, finder det »imponerende, at Søren Espersen kan anmelde ’Borgen’, før der er optaget en meter«.

»Forud for ’Krøniken’s premiere begik han samme stunt og advarede den danske befolkning, fordi han havde hørt, der i serien skulle optræde en karakter, der både var socialdemokrat og sympatisk, hvilket var beviset på historieforfalskning. Det skabte flere seere, så tak for det. Det er mere hans blodtryk, der bekymrer. Måske skulle man lette det ved at oplyse, at tv-serierne ikke er et resultat af dramaledelsens konspiratoriske masterplan, men udviklet af ret forskellige forfattere«, siger han.

I sit debatindlæg nævner Espersen også ’Krøniken’ som et eksempel på det, han kalder »en infam måde at lave statsbetalt fiktion på«.

»Tænk på ’Krøniken’ – en blæversød Palle From (alene efternavnet ...!), som var socialdemokrat og kæmpede mod den kyniske overmagt, bestående af beregnende og koldhjertede højreorienterede, som kun ønskede det danske folk alt ondt«, skriver han.

DR: 'Krøniken' gav tidsbillede
Men ifølge Mette Bock er ’Krøniken’ ikke andet og mere end »et forsøg på at skildre en tidsperiode i en dramaturgisk sammenhæng«.

Men har Søren Espersen ret i, at DR Drama tager deres samfundssyn med på arbejde?

»Alle mennesker har et samfunds- og menneskesyn. Men Ingolf Gabold og hans kolleger går jo professionelt til værks, og dermed lægger de dette til side, når de udfører deres hverv. I nyhedsverdenen foretager man også redigering og prioritering, men med en professionel tilgang til tingene«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Undren over kritik af 'Livvagterne'
Søren Espersen skriver videre, at det i tv-serien ’Livvagterne’ er »venstreorienterede danske politikere«, som PET beskytter.

Men det må enten være, fordi han ikke har set serien, eller fordi han skriver mod bedre vidende, mener seriens to forfattere, Mai Brostrøm og Peter Thorsboe.

»Afsnit et og to handler om beskyttelsen af en borgerlig forsvarsminister. Afsnit tre og fire om beskyttelsen af en nyudnævnt borgerlig kulturminister af anden etnisk herkomst. Afsnit fem og seks om beskyttelsen af et pakistansk vidne, det har fået kendskab til et islamistisk angreb. Afsnit syv og otte om en borgerlig statsminister og hans kommende kone, der forfølges af en stalker. Afsnit ni og ti om en britisk klimaminister, der kidnappes af en venstreekstremistisk gruppe. Alt dette ved de mange seere, der har fulgt ’Livvagterne’«, lyder deres reaktion.

Heller ikke professor i medievidenskab på Københavns Universitet Stig Hjarvard kan få øje på, at ’Livvagterne’ skulle gå de venstreorienteredes ærinde.

»Det er jo en tv-serie, der gør efterretningstjenesten til helte. Og det er ligesom ikke den typiske tematik i mere venstreorienterede kredse«, siger han.

DR-formand: Trofaste seere er DF-vælgere
Drama skabes ifølge Michael Christiansen inde i hovedet på dramatikere, der vil nogle bestemte ting.

»Og det er klart, at noget af det har en kant. Det kan man ikke blive fri for, hvad enten man er fra Dansk Folkeparti eller Enhedslisten. Mit gæt er i øvrigt, at nogle af de mest trofaste seere til disse serier er Dansk Folkepartis vælgere«, siger han.

Problemet opstår ifølge bestyrelsesformanden først, hvis DR bruger sin fiktionsafdeling med den samme kant og rettet mod de samme mennesker hele tiden.

»Så er det ikke længere fiktion, men politisk agitation. Men det mener jeg ikke, der er noget som helst grundlag for at mene om DR’s dramaproduktion«.

Røde lejesvende var ikke røde

Professor i medievidenskab Stig Hjarvard undrer sig over, at Søren Espersen bruger udtrykket »de røde lejesvende« om DR Drama, da de påståede røde lejesvende i sin tid viste sig slet ikke at være røde. »Begrebet stammer fra en helt konkret sag i dansk tv’s historie, hvor regeringen Baunsgaard blev udsat for en hårdhændet behandling af fire journalister i DR, som blev beskyldt for at være røde lejesvende. De førte sag ved domstolen og vandt. I det omfang, de fire journalister havde partitilhørsforhold, så lå det hos Venstre, Konservative og Socialdemokraterne. Så det var ikke nogen særlig sovjetmarxistisk konspiration, vi havde med at gøre«, siger Stig Hjarvard. At Søren Espersen langer ud efter DR Drama, overrasker ham ikke. »Dansk Folkepartis kritik af DR har været vedvarende. Det eneste, der er lidt overraskende, er, at det har karakter af et personangreb«, siger Stig Hjarvard.





Professor: DR-dramaer ofte idylliserende Faktisk mener professor Stig Hjarvard, at DR har en trang til at idyllisere, når de producerer drama baseret på danmarkshistorie. Men ikke nødvendigvis til fordel for Socialdemokraterne. »’Matador’ har klart idylliserende træk omkring danskernes rolle under krigen. I ’Krøniken’ er der også en trang til at gøre tingene lidt mindre konfliktfyldte, end de var. Det samme kan man sige om ’Bryggeren’. Og ’Gøngehøvdingen’, der næsten var ovre i folkekomedien. Danskerne er ikke til historisk tv-drama, der skiller vandene«, siger Stig Hjarvard.


Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Effektiv politisk spin«
Han opfatter mest af alt Søren Espersens udfald mod DR Drama som politisk spin.

Og i virkeligheden en rimelig effektiv omgang af slagsen. Som han siger:

»Det er jo en type indlæg, der genererer diskussion. Og så bliver hans argument repeteret, han får anledning til at uddybe sit synspunkt, og på den måde bliver det bragt lidt højere op på dagsordenen. Alene det forhold, at du nu ringer til mig, viser bare, at han er en dygtig politiker«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce