0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sprogfolk: Vi kan ikke klare os med engelsk alene

Der skal mere sammenhæng i sprogundervisningen, mener formand for ny arbejdsgruppe.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
BAANER RASMUS
Foto: BAANER RASMUS

Sprog. »For en aktiv borger i en globaliseret verden er engelsk noget, man bare skal kunne. Derfor kan man overveje, om engelsk ikke skal behandles på en anden måde end de øvrige fremmedsprog«, mener Bodil Due.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I fremtiden vil kun de færreste danskere være i stand til at stave sig igennem en spansk avis, se en tysk film uden undertekster eller læse franske forfattere på originalsproget.

For alle andre fremmedsprog end engelsk er på retur i det danske uddannelsessystem. Og desuden hænger sprogundervisningen i folkeskolen, gymnasiet og på universiteterne ikke sammen.

Derfor skal en arbejdsgruppe, der netop er nedsat af forskningsministeren og undervisningsministeren, nu komme med anbefalinger til, hvordan man styrker sprogfagene i hele undervisningssystemet.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere