Slitage. Mere end 1 million gæster har taget hårdt på Den Blå Planets udstilling. Den skal nu skiftes ud.
Foto: Jacob Ehrbahn

Slitage. Mere end 1 million gæster har taget hårdt på Den Blå Planets udstilling. Den skal nu skiftes ud.

Kultur

Design-direktør: Den Blå Planet er slidt ned af succes

Formidlingsdelen i det nationale akvarium kunne ikke klare publikumspresset.

Kultur

Den Blå Planet havde ikke afsat nok kræfter til at vedligeholde udstillingen.

Det er en af hovedårsagerne til, at det populære akvarium nu bruger 12,5 millioner kroner på at skifte det hele ud, mener Arne Kvorning, direktør hos designtegnestuen Kvorning design og kommunikation, der står bag den nuværende udstilling.

SE FOTO

For med et besøgstal på 1,3 millioner gæster - dobbelt så mange som forventet - har der været enorm slitage på udstillingen, påpeger han. Sliddet kan for eksempel ses på nogle af de interaktive skærme og nogle af de mere fysiske opstillinger. En million riv i et håndtag kræver vedligehold.

»Det er kommet bag på alle, og det nødvendige ekstra vedligehold har akvariet ikke helt rustet sig til. Det præger en del af opstillingerne desværre«, skriver Arne Kvorning i en mail til Politiken.

»Det er ellers en faktor, som vi altid gør meget aktivt opmærksom på i den type sager - Interaktive udstillinger kræver meget stort beredskab til dagligt at vedligeholde og løbende forny opstillingerne. Til sammenligning har Experimentarium en hel afdeling, som ikke laver andet end at vedligeholde tingene«.

Kvorning anbefalede Den Blå Planet, at der blev indgået en fast serviceaftale, men dette blev valgt fra.

Det har man ikke ønsket at kommentere på hos Den Blå Planet.

LÆS ARTIKEL

Ny ledelse - nye ønsker

Kvorning design og kommunikation var en del af det vindende hold, som blev sat af 3XN forud for byggeriet af Den Blå Planet. Fire års arbejde med den daværende ledelse ligger således til grund for indhold og design af udstillingen, og opgaven var relativt bundet, fortæller Arne Kvorning. For ledelsen havde på forhånd idéudviklet rigtig mange af principperne for både formidlingen og de interaktive elementer.

»De vidste ganske præcist, hvad de ville have«.

Undervejs er ledelsen på Den Blå Planet skiftet ud, og en ny kurs sat.

Kvorning har under de fire års projektforløb ikke fået tilbagemeldinger om utilfredshed fra Den Blå Planet, men kan nu nu efterfølgende konstatere, at man fjerner den nuværende udstilling og har hyret et tysk firma til at designe en ny.

LÆS ARTIKEL

»Den nye ledelse, der tiltrådte forholdsvis sent i forløbet, har naturligt nok andre planer om, hvordan en udstilling i Den Blå Planet kunne udformes, vinkles og realiseres. Og det er nu de planer, der udvikles ud fra, forstår vi«, skriver Arne Kvorning.

Hos Den Blå Planet bekræfter man ønsket om at prøve noget andet.

»Det her handler lige så meget om, at vi vil formidle på et andet og højere niveau – den nuværende udstilling var projekteret for fem år siden, og der sker jo meget på det område inden for fem år. Vi vil gerne give vores gæster nogle endnu bedre oplevelser«, siger Dorte Gleie, adm. direktør på Den Blå Planet til Politiken.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce