Lydhør. 400 var mødt op for at diskutere en renovering af den kun 200 meter lange Værnedamsvej, der ligger i skellet mellem Frederiksberg og Vesterbro. Nu har politikerne lyttet og neddroslet planerne, så gaden ikke kommer til at ændre udseende.
Foto: DITTE VALENTE

Lydhør. 400 var mødt op for at diskutere en renovering af den kun 200 meter lange Værnedamsvej, der ligger i skellet mellem Frederiksberg og Vesterbro. Nu har politikerne lyttet og neddroslet planerne, så gaden ikke kommer til at ændre udseende.

Kultur

Borgerprotester nyttede: Københavns franske gade bliver bevaret

Total omlægning af Værnedamsvej er trukket af bordet.

Kultur

Bekymrede beboere og erhvervsdrivende kan ånde lettet op:

Det skal fortsat være tilladt at køre i bil ned ad Værnedamsvej, parkere ved fortovskanten og nappe lidt coq au vin med fra Cofoco Le Marché, få en café au lait og en croissant hos Cafe Viggo eller købe småblomstret stof hos Tout Petit.

Et forslag om en større renovering af Københavns livlige, fransktonede gade med for eksempel bilkørsel forbudt, er nu fejet af banen, og der bliver i stedet tale om en mindre og nænsom omgang, så gaden ikke ændrer karakter.

LÆS ARTIKEL

Konkret skal der fortsat være et mylder af liv, hvor fodgængere, cyklister og bilister kan sno sig mellem hinanden, der skal skabes bedre betingelser for forretninger, men ikke som bedre muligheder for udeservering, og så skal der være bedre cykelforhold med flere cykestativer, og mere tryghed for ældre og børn skal prioriteres. Desuden skal det undersøges, hvordan man kan gøre Værnedamsvejs tilslutning til Vesterbrogade mere trafiksikker og overskuelig.

Det forslag bliver præsenteret for Teknik - og Miljøudvalget på et møde 16. juni. Og borgmester Morten Kabell (Enh.) er ikke i tvivl om, at forslaget bliver stemt igennem.

»Værnedamsvej er unik, og det har den store interesse fra borgerne også bekræftet. I den forbindelse har min oplevelse været, at alle partier har været optaget af lytte til de mange input, der er kommet. Derfor har jeg da også en formodning om, at ingen rigtig ønsker at gå imod beboernes, brugernes og erhvervslivets ønsker og dermed lave store forandringer«.

Højlydte protester

400 oprørte borgere mødte op for at diskutere den kun 200 meter lange gade, da der var indkaldt til borgerdialog om fremtiden for Værnedamsvej 23. januar, hvilket er væsentligt flere end teknik- og miljøforvaltningen normalt ser til den type arrangementer. Og efterfølgende indsendte borgere 20 skriftlige indsigelser.

For mange er lige netop dén gade nemlig et blødt punkt. De elsker det brogede liv, hvor cyklister, bilister, fodgængere, butikker, Den Franske Skole, cafeer og restauranter sammen skaber et livligt kvarter i kvarteret. Og til borgermødet var der angst for butiksdød, såfremt gaden blev lukket for bilister.

Men i budgetaftalen på Rådhuset var renovereringen af Værnedamsvej allerede indskrevet, og derfor rulllede processen. Også selv om borgmester Morten Kabell allerede dengang påpegede, at »det charmerende kaos, der hersker i gaden, fungerer. Og så er der jo ikke nogen grund til at gøre noget ved det«.

Initiativ fra Frederiksberg

Initiativet til renoveringen af Værnedamsvej kom tilbage i 2011 fra rådmand Michael Vindfeldt (S) på vegne af kommunalbestyrelsen i Frederiksberg Kommune, som ønskede en trafiksanering af gaden.

Han forklarer, at ideen udsprang af, at København allerede havde afsat midler til anlæg af cykelsti på gaden - »og så var det en lejlighed til at tænke ud af boksen«.

Sagen blev herefter forelagt kommunens By- og Miljøudvalg, som vurderede, at en eventuel trafiksanering af Værnedamsvej ville medvirke til at forbedre trafiksikkerheden og -afviklingen på Værnedamsvej samt understøtte gadens liv.

Herefter blev der indledt et formelt samarbejde med Københavns Kommune om at se på mulighederne for at forbedre de bløde trafikanters forhold på vejen og styrke bylivet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Finjusteringer

Efter rådgivning, projektering og borgerdialog, der har kostet over en halv million kroner, bliver projektet nu - som beskrevet ovenfor - neddroslet. Men forløbet har været pengene værd, mener rådmand Michael Vindfeldt.

»Det er jo vigtigt at få lavet konkrete forslag, som folk kan tage stilling til. Og der har været meget blandende tilbagemeldinger - nogle har været positive, og andre har sagt 'hold snitterne væk'. Det er altid trist at bruge penge på konsulenter, men det er nødvendigt i sådan en proces. Vi går rent faktisk meget ind for borgerhøringer og tager det seriøst, hvad folk siger«.

Og resultatet passer ham godt.

»For mig har det aldrig været et ønske at gøre Værnedamsvej til gågade. Alle de her finjusteringer er det rigtige for Værnedamsvej«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce