Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

FILMMAGER. Jonas Elmer er bedst kendt for kultfilmen 'Let's Get Lost' fra 1997, som blev hans debut.
Foto: CLAUS LUNDE

FILMMAGER. Jonas Elmer er bedst kendt for kultfilmen 'Let's Get Lost' fra 1997, som blev hans debut.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kultinstruktørs nye film får uventet medvind

Jonas Elmers film 'Det andet liv' stod til historisk lav biografdistribution.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I ni måneder lå Jonas Elmers film ’Det andet liv’ på hylden hos distributøren SF Film, og den danske instruktør begyndte at frygte, at filmen aldrig ville komme ud.

Multiplotfilmen ’Det andet liv’ handler om en række karakterer, der møder hinanden på internettet, og SF Film havde kun sat filmen op i 4 biografer i hele landet. Dermed stod den til en historisk lav distribution.

I de seneste tre år har danske spillefilm, som har fået støtte af Det Danske Filminstitut, i gennemsnit haft premiere i 77 biografer.

LÆS OGSÅ

Den hidtidige bundrekord for en dansk film holdes af Simon Stahos film ’Miraklet’, som i juni havde premiere i 6 biografer og kun solgte 742 billetter.

Men i de seneste dage har filmmagasinet Ekko beskrevet, hvordan Jonas Elmers film nu har vist sig at have et større biografpotentiale end forventet. Filmen har premiere 7. august, og flere lokalbiografer er begyndt at vise interesse.

Foto: CLAUS LUNDE

Derfor har SF Film nu lavet flere kopier, og filmen får premiere i 20 biografer landet over ved såkaldte eventvisninger, hvor instruktøren eller filmens skuespillere gæster en række forestillinger.

Samtidig skal filmen have premiere på dvd og video on demand allerede en måned efter biografpremieren.

»Interessen for filmen er blevet større. Det er en smal film, som ikke har potentiale til at spille i 100 biografer simultant i Danmark, men vi prøver at gøre filmen bredest muligt tilgængelig ved at lancere den on demand efter en måned og samtidig slå et slag for, at dem, der virkelig er Jonas Elmer-fans, kan se den i biografen ved en særvisning«, siger Sune Lind Thomsen, film- og distributionschef for SF Film.

Hurtigt på demand

Jonas Elmer er bedst kendt for debutfilmen ’Let’s Get Lost’ fra 1997, som fik kultstatus og vandt en Bodil for bedste danske film. Filmen var – ligesom Jonas Elmers nye film – båret af improvisation.

Det var oprindeligt Jonas Elmers idé, at den nye film skulle gøres tilgængelig på dvd og video on demand allerede en måned efter premieren for at booste filmens liv.

LÆS OGSÅ

Det er en velkendt strategi i filmbranchen, selv om filmdistributører og biografer har en aftale om, at der skal gå 4 måneder, før en dansk biograffilm frigives og kommer på andre platforme, herunder video on demand. De 4 måneder kaldes en holdback-periode, som giver biograferne mulighed for at sælge billetter, inden filmen kommer ud på andre platforme.

Men de 4 måneders holdback kan omgås ved, at en film vises ved en eventvisning, som SF Film har valgt at gøre med ’Det andet liv’.

Men selv om det var Jonas Elmers eget ønske at gøre filmen tilgængelig on demand hurtigt, har han efter den øgede biografefterspørgsel ændret mening.

»Med den fornyede interesse, der er fra biograferne, vil jeg sige til min distributør: »Drop den aftale om visning af filmen på video on demand efter en måned. Det var en fejl«. Der er biografer, som gerne vil vise filmen, så gå i gang med at sælge filmen til biograferne uden den klods om benet«, sagde Jonas Elmer i går til filmmagasinet Ekko.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men SF Film vil ikke imødekomme instruktørens ønske, fortæller distributionschef Sune Lind Thomsen til Politiken.

»Alle instruktører vil gerne have deres film i alle 165 biografer, men vi har investeret nogle penge i Jonas Elmers film, som vi skal tjene hjem igen. Sådan er virkeligheden. Det er godt at blive vist i biografen, men det er ikke altid økonomisk muligt at markedsføre en film til alle biografer«, siger han.

Men hvorfor skulle man gå i biografen og se en særvisning af Jonas Elmers film, hvis den kommer on demand en måned efter?

»Når man går i biografen, deler man oplevelsen med en masse mennesker, og man trykker ikke pause, når telefonen ringer. Der er rigtig mange kvaliteter ved at se en film i biografen, men vi vil ikke komme så bredt ud med filmen, hvis ikke vi også giver den hurtig premiere på dvd og video on demand«, siger Sune Lind Thomsen.

Jonas Elmer ønsker ikke at kommentere SF Films beslutning.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden