Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
MIRIAM DALSGAARD
Foto: MIRIAM DALSGAARD

Afsked. Det vil være et stort tab for dansk film, hvis Lars von Trier har lavet sin sidste film. Men også hans afsked med alkoholen vil blive brugt kunstnerisk, lyder forudsigelsen.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Filmkendere: Von Trier vil fortsætte med at udfordre i ædru tilstand

Der er stadig film i Lars von Trier, tror - og håber - danske filmeksperter.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Han barberer sit hår af og sidder der og er nøgen og blåhvid. Måske skal man lige kigge en ekstra gang, før man ser, at det er ham, uden hår og med kroppens aldringstegn stillet til offentlig skue.

MIRIAM DALSGAARD
Foto: MIRIAM DALSGAARD

For det er lang tid siden, vi har set eller hørt noget til den danske filmskaber Lars von Trier.

I tre år, siden virakken efter det berygtede pressemøde ved filmfestivalen i Cannes i 2011, hvor Lars von Trier udtrykte forståelse for Adolf Hitler, har filminstruktøren ikke optrådt i medierne.

Nu er han så tilbage. Med en erklæring om, at han for tre måneder siden meldte sig ind i Anonyme Alkoholikere og har været tørlagt siden. Og at dette kan vise sig at være uforeneligt med hans kunsteriske virke.

Lars von Trier kan med andre ord have lavet sin sidste film.

LÆS ARTIKEL

Men den udmelding er svær at tro på, siger Claus Christensen, chefredaktør for Filmmagasinet Ekko.

»Nu har han en midtvejskrise, og han har erkendt et misbrug af stoffer, men det ville ikke være Lars von Trier, hvis ikke han stillede sig frem og fortalte om sine usikkerheder og sin tvivl om, hvorvidt han stadig kan lave film. Så det er en del af Trier-konceptet«.

»Efter han fik en depression, gik han også ud og sagde, at han frygtede, han ikke kunne lave film mere. Men det viste sig gudskelov ikke at være rigtigt«, siger Claus Christensen.

Hold Sinatra måske op med at drikke?

Under interviewet bliver Lars von Trier konfronteret med sine tidligere udsagn om at stoppe med at lave film. Lars von Trier svarer, »årh, det siger jeg hele tiden. Patetisk«.

»Ligesom Bergman hele tiden lavede sin sidste film, og Frank Sinatra holdt alle sine afskedskoncerter. Men…«

»Holdt Sinatra op med at drikke? Det tror jeg ikke. For det tvivler jeg på, karrieren havde holdt til«.

LÆS HELE INTERVIEWET

Ifølge Claus Christensen vil Lars von Trier formentlig udnytte sin nye tilstand som ædru til et kunstnerisk projekt.

»Trier har haft en helt særlig evne til at udnytte sine tilstande til at lave film. Han har højdeskræk, så han laver en musikvideo om at kaste sig ud fra høj position. Sådan har det været hele vejen igennem. Så hvis han nu er tørlagt, så er jeg ret sikker på, at han kan få noget kunstnerisk ud af det. Filmskaberen er så tæt forbundet med Lars von Trier, at jeg tror ikke, han vil kunne eksistere som menneske, hvis han ikke ytrer sig kunstnerisk«, siger han.

Den kunstneriske ild kan ikke stoppes

Heller ikke Peter Schepelern, lektor i filmvidenskab ved Københavns Universitet, forfatter til en bog om Lars von Trier og personlige venner med ham, tror på, at Lars von Trier har lavet sin sidste film:

»For en kunstner er det altid en risiko, at ideerne holder op. Men jeg tror ikke på, at et stop for de stærke varer vil kunne stoppe den kunstneriske ild, der brænder i Trier«.

»Men hvis han reelt stopper med at lave film, vil det betyde, at vi skal undvære vores store uromager. Den store fantast og nytænkende og evigt ideboblende hovedkraft. Det vil kræve af det øvrige film-Danmark, at de skal tage sig gevaldigt sammen«.

Efter tre års selvpålagt mundkurv åbner Lars von Trier for første gang munden. Kilde: politiken.tv / Peter Vintergaard

I interviewet i dagens Politiken kommenterer Lars von Trier også det pressemøde i Cannes, der førte til et besøg af fransk politi og som var årsag til, at han trak sig tilbage og lukkede munden i offentligheden. Alt sammen på grund af udtalelser om, at von Trier havde forståelse med Hitler.

Her hæfter Claus Christensen sig ved, at han nu fortæller, at han forud for pressemødet netop havde set ’Der Untergang’, en film om Hitlers sidste tid i førerbunkeren og Anden Verdenskrigs afslutning. Og det var det, der inspirerede ham til udtalelserne på pressemødet.

Lars von Trier uddyber i interviewet sin fascination af en diktator, der tvinger sin vision igennem. Her er der indlysende paralleller til den – excentriske – filmskaber, lyder det.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det her med som filminstruktør at være en slags diktator, en leder, og det er lederens pligt at gå planken ud og simpelthen føre sin vision igennem, nærmest koste hvad det vil - det var det, han mente, og det fik han ikke forklaret specielt godt på pressemødet i Cannes, og det får han uddybet her«, siger Claus Christensen.

Bringer litteraturen ind i filmen

Endelig kommenterer Lars von Trier i interviewet for første gang storfilmen Nymphomaniac fra 2013, hvor man over fem timer følger den kvindelige hovedperson Joe, der er en selvudnævnt nymfoman. Han siger, at det pornografiske tema oprindeligt var en joke, og at det vigtige i filmen er alle sidehistorierne.

Hvilket ikke overrasker hverken Claus Christensen eller Peter Schepelern.

»Det er et værk, som i høj grad samler hele Lars von Triers oeuvre, og som måske er blevet hans allermest personlige film. Som en videnskabsmand dissekerer han det og interesserer sig for nørdede ting, som fluefiskeri«, siger Claus Christensen.

»Det ligger ham desuden ekstremt meget på sinde, at han ikke bryder sig om plotfilm. Her er dansk film alt for mainstream og drevet af en plot, hvor man trækkes igennem en historie, som i den grad er konstrueret. Det finder han meget kedeligt. Og der har han fundet en form med Nymphomaniac, som han kalder digressioner, hvor han kan få en masse af sine interesser ind i en film og skabe et filmværk, som minder mere om noget, vi kender fra litteraturen«, tilføjer han.

En forgudet skikkelse i moderne film

På samme måde har von Trier tidligere indkorporeret andre kunstarter i sine film, som da han brugte teatrets fysiske rammer i filmen 'Dogville'.

»'Nymphomaniac' er. som han selv siger. ikke en film, som er specielt ophidsende at se på, ikke i pornografisk sammenhæng, men hvis man i eftertiden skal studere Lars von Trier, så er det der, man vil starte«

Eller slutte, rent kronologisk. Hvis det reelt er han sidst film.

»Ja, det er sandt. Men det vil jeg ikke håbe. For han er vores mest interessante instruktør. Han lavede sin første spillefilm i 1984, og han står stadig i dag som vores suverænt mest nyskabende instruktør, og han er stadig den, de unge ser op til. Og det er i sig selv fuldstændig unikt«.

Også her er de to filmkendere helt enige. Peter Schepelern siger:

»Det er klart, han er ikke en mainstreamberømthed, men i den filmkunstinteresserede elite rundt omkring i verden er han den store forgudede skikkelse i moderne film. Han er en del af en absolut lillebitte inderkreds af store filmkunstnere«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Dagens gode nyhed at Trier er tilbage

Senere, efter interviewet med Ekkos chefredaktør Claus Christensen, sender han en mail om, at han gerne vil tilføje noget.

For det er i virkeligheden »dagens gode nyhed«, at Lars von Trier atter udtaler sig offentligt.

»Han er ikke bare vores største instruktør, men også en vigtig stemme, ikke bare i filmdebatten, men også i samfundsdebatten. Det er aldrig uinteressant eller kedeligt, når Trier åbner munden. Han kan som ingen anden vende ting på hovedet og provokere os til at tænke i nye baner«, skriver han.

»Selv om Politikens meget personlige interview mest handler om, hvordan det er at være Lars von Trier, så håber jeg på, at han fremover vil løfte kulturdebatten med sine særlige stikpiller«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden