Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Næste års farve minder om menstruation på tredjedagen

Pantone Color Institute har udnævnt Marsala til at være årets farve for 2015.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Så har det amerikanske farvedesignfirma Pantone Color Institute offentliggjort farven for 2015.

Det gør de hvert år, hvorefter man vil kunne se en klar afsmitning inden for mode, skønhed, industrielt design, møbler og interiør. Pantone er toneangivende. Farven hedder Marsala.

Men gys!, udbrydes det blandt æstetisk interesserede kommentatorer, og kritikken er nu blevet samlet op af det amerikanske magasin The Atlantic. Farven for 2015 gør, at man får lyst til at »købe stort ind af Tampax«, og den minder om »den indtørrede rødvinsrest, der sidder i bunden af glasset, når det har stået uvasket i tre dage«, lyder to af reaktionerne.

Det var ellers ikke de associationer, man skulle have fået ved synet af Marsala. Ligesom den sicilianske hedvin har den en »smagfuld nuance« og en »sofistikeret, naturlig jordnærhed«, har Leatrice Eiseman, der er administrerende direktør for Pantone Color Institute, argumenteret i pressemeddelelsen.

»Denne hjertelige, men alligevel stilfulde tone er universelt tiltalende«, konkluderede hun. Åbenbart helt ved siden af.

For de målløse designjournalister og twitterbrugere fortsætter associationskæden. Farven minder om klamme væg til væg-tæpper fra 1970’erne, farsbrød og den rustrøde substans, der findes i hjørnerne på uhumske badeværelser.

Den burde i stedet hedde ’menstruation på tredjedagen’, ’pensioneret terracotta’ eller ’tante Sallys læbestift’, bliver det nu foreslået.

Sidste år var reaktionen på årets farve positiv. Farven Radiant Orchid – en klar lys lilla – blev hyldet for at være sofistikeret og at afspejle bedringen i den globale økonomi.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden