Nabolag. I 1980 forevigede Janet Delaney 'Helen and her Husband at the Helen Café, 486 Sixth Street' i et billede, der er spækket med fine detaljer.
Foto: Janet Delaney

Nabolag. I 1980 forevigede Janet Delaney 'Helen and her Husband at the Helen Café, 486 Sixth Street' i et billede, der er spækket med fine detaljer.

Kultur

Udstilling viser ikoniske billeder af San Francisco - helt uden Golden Gate Bridge

Janet Delaney og Richard Diebenkorn skaber stærke billeder af South of Market-kvarteret i San Francisco.

Kultur

Ikoniske billeder af ikoniske byer har det med at fokusere på byens vartegn.

Men det er faktisk muligt at skabe stærke, måske ligefrem ikoniske billeder af en by som San Francisco uden på nogen måde at blande Golden Gate Bridge ind i processen.

Det får man lige nu bevis på i byens museum De Young, hvor Janet Delaney (f. 1952) viser sine fotografier fra det kvarter i byen, der hedder South of Market.

Tilbage i 1980’erne, da Delaney tog hovedparten af sine billeder, var South of Market stadig et sted, hvor også folk med en helt almindelig indkomst havde råd til at bo eller drive butik.

Men det ændrede sig hurtigt, og Delaney gik i gang med at dokumentere et bybillede, der var under hurtig afvikling.

Velkomponeret dokumentarisk projekt

Nybyggeri, ikke mindst af det store Moscone Center, ændrede området – og huslejen tog på himmelfærd.

Det betød, at mange måtte flytte fra både hjem og forretninger, men ikke før Delaney havde indfanget ’David, Father Leo Joseph’s Roommate’ iført lædervest, bar mave og motorcykel, samt de kinesiske ejere af Helen Café på Sixth Street.

Det er således i første omgang et dokumentarisk projekt, Janet Delaney kastede sig ud i, men hendes billeder er samtidig oftest yderst velkomponerede. Desuden er de knivskarpe, ikke mindst fordi hun benyttede sig af et storformatskamera, hvor negativet er større end med et standardkamera.

Til gengæld kræver hendes kameratype et stativ, hvilket man umiddelbart kunne forestille sig ville være temmelig begrænsende.

Og det var det da også, men Delaney fandt fordele ved den langsommere fotografiske proces. Det viste sig nemlig, at folk hurtigt vænnede sig til hende og kameraet, netop fordi hun var tvunget til at tilbringe en del tid foran sine motiver.

Sanselig nostalgi

For San Franciscos indbyggere er der en del nostalgi forbundet med Delaneys værker, ligesom mange spejler sig i tidligere tiders huslejestigningsfordrevne.

Kommer man udefra, er det andre kvaliteter, man bider mærke i. Delaneys fotografier er således sanselige, samtidig med at hun har et godt øje for og til linjeføringer, der til tider bliver til billeder i billedet.

Delaneys fotografier er således sanselige, samtidig med at hun har et godt øje for og til linjeføringer, der til tider bliver til billeder i billedet.

Det samme ses hos Richard Diebenkorn (1922-1993), der i sig selv er lidt af et ikon, idet han var en af Vestkystens vigtigste kunstnere. Diebenkorn var oprindeligt inspireret af den abstrakte ekspressionisme, men fandt snart sit eget udtryk i det, der kaldes Bay Area Figurative Movement.

Fra midt i 1950’erne satte Diebenkorn således en ny dagsorden i kunsten med en række værker, der trækker på inspiration fra både Matisse, (abstrakt) ekspressionisme og det navnlig amerikanske color field-maleri. Mest berømt er hans enorme serie ’Ocean Park’, som han arbejdede på i hele 18 år.

Her ses store farveflader, der dog altid har en forbindelse til egentlig arkitektur som den, Diebenkorn kunne se fra sit værksteds vinduer.

Sideløbende med maleriet var Diebenkorn livet igennem levende optaget af grafikken, og det er den, det handler om på De Young-museet, der dog også har et par af hans malerier i sin faste samling.

Interessen for krydsfeltet mellem mønstring og figuration ses tydeligt i et stykke grafik fra 1965, der officielt er uden titel, men alligevel har den præcise undertitel: ’To kvinder iført mønstrede skørter foran en stribet baggrund’.

Man kunne ganske vist ønske sig, at De Young-museet kom lidt længere rundt i Diebenkorns produktion, men museet har også andet at byde på, for kommer man forbi før 20. september, kan man samme sted se en stor udstilling med værker af J.M.W. Turner.

Og så ligger De Young-museet i Golden Gate Park, hvor der er rig mulighed for at knipse ens egne ikoniske billeder af broen, der ofte krones af byens berømte tåge.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce