Få de vigtigste historier direkte i din indbakkeLæs mere

Monokrom. Malevitjs 'Sort Kvadrat' fra 1915 har i et århundrede gemt på hemmeligheder.
Foto: Tretjakov-galleriet

Monokrom. Malevitjs 'Sort Kvadrat' fra 1915 har i et århundrede gemt på hemmeligheder.

Kultur

Note om »negerslåskamp« fundet bag Malevitjs berømte sorte kvadrat

Var den store russiske avantgardist i virkeligheden racist?

Kultur

Næste måned er det præcis 100 år siden, at dette maleri første gang blev udstillet. I galleriet i Petrograd, det nuværende Sankt Petersborg, hang det som et religiøst ikon, kunstneren Kazimir Malevitj blev hyldet som opfinderen af det abstrakte maleri, og ’Sort Kvadrat’ står i dag tilbage som et hovedværk i det tyvende århundredes kunst.

Nu viser det sig, at maleriet har båret på indtil flere hemmeligheder.

På Tretjakov-galleriet i Moskva har museets konservatorer undersøgt lærredet med blandt andet røntgen og infrarød reflektografi. I maleriets hvide kant viste sig at være en inskription med ordene ’Combat des Negres dans une cave, pendant la nuit’ (Negerslåskamp i en grotte om natten). Det er øjensynlig en reference til et maleri fra 1880’erne af den franske humorist og forfatter Alphonse Allais.

To hemmelige malerier

Desuden findes to avantgardistiske motiver under overfladen. Man har længe kunnet ane nogle farver i den sorte overflades krakeleringer.

»Men vi har nu kunnet påvise, at det første motiv er en kubistisk-futuristisk komposition, mens maleriet lige under den sorte kvadrat er et proto-suprematistisk komposition«, har forsker ved museet, Jekaterina Voronina, udtalt til den russiske tv-station TV Kultura ifølge det franske nyhedsbureau AFP.

Nu er det så kunsthistorikernes tur til at tolke løs. Er maleriet et avantgardistisk tre-i-et-værk eller blot en gemen racistisk joke? Almindelige museumsgæster kan se en udstilling med ’Sort Kvadrat’ på Tretjakov-galleriet indtil februar.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce