Frontkæmpere. Spiludviklere hos danske Sybo Games er frontløbere blandt producenter af digitale spil, der omsatte for 1,1 milliarder kroner sidste år og dermed nærmer sig filmbranchens omsætning på 1,3 milliarder kroner.
Foto: Anders Rye Skjoldjensen

Frontkæmpere. Spiludviklere hos danske Sybo Games er frontløbere blandt producenter af digitale spil, der omsatte for 1,1 milliarder kroner sidste år og dermed nærmer sig filmbranchens omsætning på 1,3 milliarder kroner.

Kultur

Spilbranchen er næsten lige så stor som dansk film

Branchen for digitale spil runder et gyldent hjørne med omsætning på 1,1 mia. kr. Momentum går tabt, hvis ikke investorer melder sig, lyder det fra branchen.

Kultur

Hvordan slår man et monster ihjel med en økse på en mobilskærm?

Og hvordan ser det ud, når en skater er på flugt i Beijings metro i 3D?

Den slags diskuteres dagligt på kontoret hos det danske spilfirma Sybo Games. Firmaet står bag mobilspillet Subway Surfers, der er er blevet en verdenssucces og tjener millioner.

Det kan spores i omsætningen for den samlede danske spilproduktion, der sidste år rundede 1 mia. kr. Det viser nye tal fra Producentforeningen. Dermed er omsætningen steget 196 pct. på 6 år – blandt andet takket være en fordoblet spileksport i samme periode.

Milepæl

For første gang er omsætningen for spilproduktion dermed på niveau med filmproduktion. Ifølge brancheorganisationen Interactive Denmark er det en »milepæl« for et erhverv, der længe har kæmpet for kulturel anerkendelse:

»Når vi nu har nået den magiske grænse på 1 mia. kr., kan investorer og politikere forhåbentlig bedre få øje på det industrielle potentiale, der også er«, siger formand Jan Neiiendam.

Den globale industri for digitale spil er langtfra forbeholdt børn og unge. Har man sat sit ordforråd på prøve i spillet Wordfeud eller knust vingummier på rad i Candy Crush, kender man fixet.

I det nye filmforlig for 2015-18 besluttede Folketinget at fordoble støttebeløbet til udvikling af spil, der nu modtager 10 mio. kr. om året. Til sammenligning modtager spillefilm 191 mio. kr.

Savner politisk fokus

Antallet af spilvirksomheder vokser, og hvis branchen skal udnytte sit momentum, bør staten spytte flere støttekroner i udviklingen, siger leder af Center for Spilforskning på IT Universitet Espen Aarseth.

»Hvis man vil noget med dansk kultur, burde man også ville noget mere med danske spil«, siger han.

Både han og spilekspert Jesper Krogh Kristiansen savner fokus på branchens kulturelle og kommercielle potentiale.

På Christiansborg har hverken Venstre eller Socialdemokraterne planer om at give flere støttekroner. Socialdemokraternes kulturordfører, Mogens Jensen, erkender dog, at »der ikke er nok politisk bevidsthed om, hvor stor en branche det her er ved at blive«. Både han og kulturminister Bertel Haarder (V) anfører ligesom flere i branchen, at den største udfordring nu er at tiltrække investorer udefra.

I en mail til Politiken henviser kulturministeren til, at Filminstituttet, der uddeler spilstøtten, ifølge filmforliget skal gå i dialog med investorer og fonde for at tiltrække kapital til spilbranchen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce