Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Foto: © Pirelli Kalender 2016, Annie Leibovitz
Foto: Foto: © Pirelli Kalender 2016, Annie Leibovitz

Medier. Komikeren Amy Schumer er blandt de kendte navne, der optræder i Pirellis nye kalender.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kvinderne har pludselig tøj på i Pirellis kalender - eller hvad?

Amy Schumer, Serena Williams, Yoko Ono og Patti Smith poserer i den kendte kalender.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det italienske dækfirma Pirelli går nye veje med firmaets ikoniske kalender næste år. Som noget helt usædvanligt har man nemlig valgt ikke at fotografere enten letpåklædte eller helt nøgne kvindelige modeller til kalenderen.

Til at posere på fotografierne for Pirelli-kalenderen 2016 har firmaet i stedet valgt en række stærke kvinder, som – næsten – alle er fuldt påklædte på billederne.

Blandt navnene er filantropen Agnes Gund, musikeren og forfatteren Patti Smith, musikeren og kunstneren Yoko Ono, bloggeren Tavi Gevinson og skuespillerinden Yao Chen.

Også tennisspilleren Serena Williams og komikeren Amy Schumer optræder i kalenderen. Williams er fotograferet topløs og Schumer sidder ligeledes uden synderligt meget tøj på, mens hun drikker en kop kaffe.

Billederne er skudt af den kendte fotograf Annie Leibovitz. Hun fortæller på en pressekonference, at den nye kalender repræsenterer et skifte i den måde, man ser på kvinder i verden.

»Pirelli tog kontakt til mig, og de sagde, at de ønskede en forandring. De foreslog idéen om at fotografere fremtrædende kvinder. Jeg troede ikke på dem. Jeg troede virkelig ikke på dem. Men da jeg begyndte at tage disse billeder, var det slet ikke som om vi lavede en Pirelli-kalender. Vi tog bare billeder af utrolige, kloge, kreative og fantastiske kvinder, og sådan begyndte det«, siger Annie Leibovitz.

Uddeles til kunder og kendte

Den eksklusive kalender udkom første gang i 1963 og årets udgave er nummer 43. Kalenderen udgives i 20.000 eksemplarer, men kan ikke købes. I stedet gives den til Pirellis kunder og ansatte, samt til udvalgte berømtheder, musikere, politikere og kongelige.

Gennem årene er modeller som Kate Moss, Gisele Bündchen, Carmen Kass, Naomi Campbell og Helena Christensen tronet frem på billederne.

Men nu er det altså en række helt anderledes kvindetyper, som portrætteres.

Den 77-årige kunstsamler Agnes Gund fortæller, at hun, da hun blev ringet op af Pirelli, tænkte »Det er da underligt. Hvad har det med sådan en som mig at gøre«.

Fran Lebowitz, 65-årig forfatter, fik også et opkald fra dækfirmaet.

»Jeg troede, det var en joke«, siger Fran Lebowitz om invitationen til at være med i kalenderen.

Ny kurs i amerikanske medier

Mandepladet Playboy besluttede i oktober at stoppe med at bringe billeder af nøgne kvinder.

»Det er udtryk for en makro-trend. Vi kalder det for ’heltindens opstandelse’. Emneskiftet gør en forskel«, siger Jennifer Zimmerman fra reklamebureauet McGarryBowen til The New York Times.

Ifølge Antonio Achille, partner og direktør i managementfirmaet Boston Consulting Group, så giver den nye kurs, som Pirelli har udstukket, god mening.

50 procent af alle indkøb af luksusbiler i USA er et beslutning foretaget af kvinder, lyder det fra Achille.

»Kvinder er superbe brandambassadører. Kvinder deler en positiv biloplevelse med mere end 20 mennesker i gennemsnit. Mens mænd blot deler oplevelser med to mennesker i gennemsnit«, siger han til The New York Times.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden