Miljøbevidst. Designerne skal lære at tænke bæredygtighed og genanvendelse ind i designprocessen.
Foto: Miriam Dalsgaard (arkiv)

Miljøbevidst. Designerne skal lære at tænke bæredygtighed og genanvendelse ind i designprocessen.

Kultur

Dansk projekt jagter bæredygtige løsninger til modebranchen

Det skal være nemmere for designere at vælge holdbare løsninger.

Kultur

Når der er miljø på programmet i modebranchen, handler det næsten altid om produktion. Vi hører om det enorme vandforbrug i forbindelse med dyrkning og fremstilling af bomuld.

Der tales om udledning af giftstoffer, når man farver eller garver tekstiler og læder, og behovet for at fragte kolossale mængder af varer mellem verdensdelene er med til at gøre mode- og tekstilbranchen til den næstmest svinende på kloden, kun overgået af olieindustrien.

Nu rykker opmærksomheden til designfasen, for det er vigtigt at tænke miljøpåvirkningen ind, allerede mens man tegner og planlægger nye kollektioner.

Det mener Tobias Noe Harboe, projektleder i Danish Fashion Institute og i spidsen for ’Design for Longevity’. Det nye danske projekt er en del af European Clothing Action Plan, som netop har modtaget 27 mio. kr. fra EU til en større jagt på mere bæredygtige løsninger i modebranchen.

»Man regner med, at 80 pct. af tøjets miljøbelastning skyldes beslutninger taget i designfasen. Så uanset om man finder gode materialer eller ej, skal designeren træffe nogle afgørende valg, som har stor indflydelse på, hvordan tøjet fremstilles, hvor længe det bliver brugt, og hvad der sker, når forbrugerne er færdige med det«.

Overordnet set handler ’Design for Longevity’ om at designe, så tøjet holder længere og gøres nemmere at genanvende.

»Det ultimative mål er at opnå begge dele og designe mest hensigtsmæssigt. Hvis en T-shirt kun skal bruges fem gange, skal den først og fremmest være nem at genanvende, mens en støvle kræver mere fokus på holdbarhed«.

Livet efter garderobeskabet er væsentligt at få med i en helhedsbetragtning. 90.000 tons tøj og tekstiler ender hvert år på forbrændingen eller lossepladsen i EU. Hvis genanvendelse tænkes ind i designet som en ressource, sænkes modebranchens miljøbelastning markant.

Det er ingen nyhed, at det forholder sig på denne måde, understreger projektlederen.

At arbejde bæredygtigt kan virke uoverskueligt

»Der findes masser af viden i tykke rapporter og videnskabelige udredninger, som alt for sjældent når helt ud til designerne. At arbejde bæredygtigt kan virke uoverskueligt. I min tid som designer kunne jeg godt have brugt nogle praktiske værktøjer til emnet«, siger Tobias Noe Harboe, der tidligere har designet herretøj for bl.a. Bruuns Bazaar og Won Hundred.

Indgroede vaner

Det er netop koblingen til det praktiske, som bliver kernen i ’Design for Longevity’.

»Jeg er sikker på, at de fleste designere kender konsekvensen af deres beslutninger og er ansvarlige. Men jeg ved af erfaring, at det kan være svært at få visioner om bæredygtighed til at passe ind i en travl hverdag i en branche præget af højt tempo. Mange firmaer lever af stor udskiftning på hylderne. Der er en del indgroede vaner, og samtidig er bæredygtighed et komplekst område uden nemme løsninger«.

Det er tanken, at Tobias Noe Harboe skal skabe et onlineunivers, der præsenterer en række værktøjer til designerne. Det skal være nemt at konsultere og finde ideer i, mens man arbejder.

»Jeg vil hellere inspirere end belære. Det kan være tip til materialevalg eller en tydeliggørelse af, hvordan forarbejdningen har indflydelse på muligheden for at genbruge tøjet. Det er lavthængende frugter, som mange kan have gavn af at høre om eller få genopfrisket«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Folk i andre afdelinger af modevirksomhederne må gerne kigge med. Designerne er aldrig alene om at træffe de afgørende beslutninger. Salg, indkøb og produktion byder også ind, og selv om der er kommet øget fokus på grønne løsninger og social ansvarlighed, er det ofte økonomien, der afgør, hvor langt i den retning man vil og kan gå.

Det er lavthængende frugter, som mange kan have gavn af at høre om eller få genopfrisket

»Designerne vil lave ting, der er lækre og funktionelle. Dem bliver kunderne glade for og beholder længere. Det giver skuffelser for alle, hvis man sparer på kvaliteten«.

Bekymrede studerende

Bæredygtighed har været et nøgleord i modebranchen de seneste 10 år. Der er sket en hel del på området, men tager man sortseer-brillerne på, kan man undre sig over, at den grønne omstilling ikke går hurtigere.

Den bekymring blev rejst af flere af de studerende, da der før jul var debat om kravene til fremtidens designere på Kunstakademiets Designskole i København. Flere af dem ønsker sig alternativer til brug og smid væk-kulturen.

Tobias Noe Harboe forstår de studerendes bekymring, og redskaber, som han udvikler, bliver tilgængelige for uddannelsesinstitutioner rundt om i Europa.

»Det kan være svært at omsætte sine idealer til den praktiske virkelighed i et modefirma. Branchen har været lidt for immun over for udviklingen. Man kender problemerne, men beslutninger om at forandre produktionen radikalt har kæmpestor indflydelse på forretningen«.

I dag drives den bæredygtige udvikling frem af små entusiastmærker som hollandske Honest By, hvor designeren Bruno Pieters tilbyder fuld gennemskuelighed fra knappernes oprindelse til prisdannelsen. Eller også er det store virksomheder som Nike eller H&M, som er i gang med at se på produkternes samlede livscyklus. Efter COP21-aftalen for nylig udtalte Adidas, at modeindustrien skal forandres: »Der er ikke råd til at tøve længere«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Der er ikke råd til at tøve længere

Tobias Noe Harboe vil gerne nå det store lag af virksomheder i midten.

»Det er ikke meningen, at vi skal til at gå i uniform og sige farvel til mode, som vi kender det. Budskabet til branchen er, at det betaler sig at fokusere på detaljerne. Vi skal nå frem til, at det ikke koster mere på bundlinjen at tænke på miljøet«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Overgreb i Guds navn
    Hør podcast: Overgreb i Guds navn

    Henter…

    I morgen byder pave Frans flere end 100 højtstående biskopper fra hele verden velkommen til topmøde i Vatikanet. Emnet øverst på dagsordenen er seksuelle overgreb mod børn begået af katolske præster. Men kan paven forhindre flere overgreb? Og er der overhovedet en fremtid for den katolske kirke?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

    Henter…

    I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

Forsiden

Annonce