0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Unge vil have totaloplevelser i teatret

Biografer har på 20 år øget billetsalget, for selv i en digital tid kan oplevelsen fange børn og unge. Teatret skal også være en totaloplevelse for at tiltrække flere unge, siger teaterdirektør.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
BORBERG THOMAS
Foto: BORBERG THOMAS

Populært. Østre Gasværk fulgte i 2013 op på succesen 'Skammerens datter' med 'Skammerens datter 2' baseret på Lene Kaaberbøls romaner. Teatret spillede begge forestillinger for tilsammen 70.000.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Biograferne er langt bedre end teatrene til at tiltrække publikum. Siden 1995 er antallet af solgte biografbilletter steget med 56 procent, mens publikumsmængden på de statsstøttede teatre er faldet med 20 procent. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

En væsentlig årsag til, at film hitter i biografen, er, at film altid har været og fortsat er en magnet for de unge, mens teatret derimod appellerer til de midaldrende, siger Kirsten Drotner, der er professor på Syddansk Universitet og forsker i film, medier og museer.

Samtidig indgår film i et meget større kulturkredsløb end teater.

»For eksempel er det sådan, at det i dag er børnenes køb af legetøj, der driver, hvad de skal ind og se. De har Spiderman-hovedpude og Spiderman-figurer og så vil de også ind og se Spiderman-filmen. Det store kommercielle legetøjsmarked driver en del af det«, siger hun.

Film er ikke bare film, det er merchandise, tv-serier, talkshows og sociale medier som Twitter, hvor man kan følge filmstjernerne, forklarer Kirsten Drotner.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter