0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Pave-død sætter skub i det religiøse dvd-marked

Dvd- og videomarkedet for religiøse film boomer i disse dage, hvor store dele af verden er i sorg over pavens død.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Store dele af verden er i sorg over Johannes Paul IIs død, men på direktionsgangene i filmverdenen har cheferne god grund til at gnide sig lidt ekstra i hænderne i disse dage.

Pavens død har nemlig sat gang i en bølge af behov for religiøse dokumentarfilm eller blot film med religiøst indhold.

Godt salg i religiøst indhold
Mens to af de store Hollywood-produktioner 'The Passion Of The Christ' og 'Left Behind' har sit på det tørre med henholdsvis 20 mio og 10 mio. solgte eksemplarer (dvd og VHS) alene i USA, så oplever mange mindre produktioner, ifølge Reuters, deres andet liv.

Hele 11 dvd´er om den afdøde pave er røget i top på det religiøse hjemmevideomarked som i USA er en industri, der hvert år omsætter for flere hundrede millioner dollars.

For eksempel har efterspørgslen på den prisvindende dokumentar 'Life & times of Pope John Paul II' i fredags - dagen før pavens død - været lige så stor som den samlede efterspørgsel i hele det år som dvd´en har været til salg.

»Vi forventer naturligvis ikke at sælge i samme skala, som de store spillefilm, men udfra efterspørgslen i sidste uge, forventer vi, at den sælger rigtig godt,« siger Paul Colberg fra Goldhil Entertainment, som distribuerer filmen.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere