0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Slut med elektroniske hjemkaldelser fra biblioteket

Det er ikke længere muligt at få en kvittering, besked om hjemkommet materiale eller en hjemkaldelse per e-mail, når man låner bøger på www.bibliotek.dk. Lånerne er utilfredse, men Datatilsynet fastholder, at bibliotekerne bryder loven, hvis de sender låneoplysninger elektronisk.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Holsting Klaus
Foto: Holsting Klaus

Nu har Datatilsynet sat en stopper for de elektroniske meddelelser mellem biblioteker og lånere. - Arkivfoto: Klaus Holsting

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det har indtil nu været utrolig nemt at låne en bog:

Klik dig ind på www.bibliotek.dk, søg på en titel og bestil.

Få sekunder efter har du en bestillingskvittering i din mailboks, senere kan du hente bogen på dit lokale bibliotek, og når du skal aflevere bogen, får du automatisk en elektronisk hjemkaldelse.

Men nu har Datatilsynet sat en stopper for de elektroniske meddelelser mellem biblioteker og borgere. Datatilsynet mener, at oplysninger om bogudlån er personlige og derfor ikke må sendes ukrypteret over internettet.

Skarp kritik
Som låner bliver det dermed sværere at styre, hvad man har bestilt, og hvornår man skal aflevere, lyder det fra Biblioteksstyrelsen.

»Hvis man er en flittig låner eller studerende, kan det være rart at holde styr på, hvad man har bestilt og hvornår. Vi har fået en snes henvendelser fra folk, der har svært ved at forstå, at de ikke må få den service med, når de nu selv beder om, at oplysningerne bliver sendt på e-mail til dem«, siger bibliotekskonsulent Ann Poulsen fra Biblioteksstyrelsen.

Hun tilføjer, at Datatilsynets indgreb forringer de muligheder for borgerservice, som den moderne teknologi åbner op for. Datatilsynet beklager, men henholder sig til loven.

»Borgerne skal have lov til at låne bøger på biblioteket, uden at staten eller andre kigger dem over skulderen. Det kan virke som en uskyldig oplysning - ligesom oplysninger om, hvilke film eller teaterforestillinger du ser - men loven siger klart, at fortrolige oplysninger skal krypteres«, siger Ib Alfred Larsen, it-chef i Datastyrelsen.

Ikke kun biblioteker
Det er ikke kun på www.bibliotek.dk, at borgene kan bestille en elektronisk kvittering og på den måde sende personoplysninger i kredsløb om Jorden. Mange private virksomheder, som sælger varer over internettet, tilbyder lignende services. Klikker man sig for eksempel ind på DSB's hjemmeside, køber en billet og bestiller en kvittering for bestillingen, bliver den sendt ukrypteret per mail.

Datatilsynet overvejer lige nu, om det derfor også skal være forbudt for private virksomheder at sende elektroniske kvitteringer.

»Hvis private firmaer behandler oplys