Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Ai Weiwei Studio
Foto: Ai Weiwei Studio

Over 100 hegn og installationer skal placeres forskellige steder i New York - byen der blev befolket af indvandrere.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Berømt kunstner pakker New York ind i 100 hegn

’Gode hegn skaber gode naboer’ er titlen på Ai Weiweis nye kunstinstallation, som åbner i New York til oktober.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Grænser, mure, hegn, bomme – barrierer af alle slags – er blevet lidt af et tema i en verden, hvor store menneskemasser er i bevægelse. Og i storbyen New York – som jo oprindelig er befolket af indvandrere – får de sig snart en ordentlig bunke nye hegn.

Under overskriften ’gode hegn skaber gode naboer’ har den berømte kinesiske kunstner Ai Weiwei tænkt sig at opføre over 100 hegn og installationer over hele byen, hvoraf omtrent 10 bliver store installationer over temaet hegn, skriver The New York Times.

Det er byens Public Art Fund, som markerer sin 40-års fødselsdag som offentlig udstiller af samtidskunst, og over for The New York Times betegner direktøren udstillingen som deres mest ambitiøse til dato.

Værkerne er en reaktion på en tilbagetrækning fra åbenhed som dybtliggende holdning

Og det kommer fra organisationen, der fik installeret et kæmpe vandfald under Brooklyn Bridge, som den islandske kunstner Olafur Eliason faktisk var manden bag.

Men nu står den altså på hegn, og kunstneren hedder Ai Weiwei, og han har skrevet til The New York Times, at værkerne er en reaktion på »en tilbagetrækning fra åbenhed som dybtliggende holdning«, som han oplever i amerikansk politik.

»Da Berlinmuren faldt, var der 11 lande med grænsehegn og mure. I 2016 var det steget til 70«, skriver han og peger på nationalisme og fjendtlighed over for migranter og flygtninge.

Udstillingen åbner til oktober.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden