0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Musikbranchen melder krig mod YouTube

YouTube er danskernes foretrukne musiktjeneste. Alligevel betaler sitet langt mindre for musikken end for eksempel Spotify. Musikbranchen og Koda vil have lavet loven om.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Efter mange strenge år oplever musikbranchen vækst for fjerde år i træk. Gulddreng, som vi ser på billedet, er en af de skikkelser, som er blevet født ind i en digital musikverden, hvor videotjenesten YouTube spiller en central rolle. Gulddreng var den næstmest streamede danske musiker i 2016 efter Lukas Graham ifølge Megafonsundersøgelse.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Noget af det fede ved YouTube er, at man kan finde nærmest al musik, og at det er supernemt. Både musikere, kunstnere og almindelige brugere kan uploade videoer med musik, og vi andre kan finde den med et par klik.

Og det er det mange, som er glade for. Faktisk benytter 59 procent af alle danskere, som streamer musik, YouTube til at høre musik, viser en undersøgelse, som Megafon har lavet for musikselskabernes brancheorganisation, Ifpi Danmark. Dermed er YouTube – som også har meget andet indhold end musik – landets mest udbredte musiktjeneste.

Men ser man på, hvor musikselskaberne får deres penge fra, fylder YouTube temmelig lidt. Ud af de 392 millioner kroner, som de danske musikselskaber fik ind fra streamingtjenester i 2016, bidrog YouTube kun med 11 millioner kroner.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts