Tilbud: Få digital adgang og avisen leveret i weekenden for 199 kr./md.
»Jeg havde brugt hele mit ungdomsliv på at stå på tæer i døgndrift for at blive samfundets mønsterelev«, skriver jurist Nima Zamani i denne klumme. Foto: Peter Maunsbach

Når børn af forældre med flygtningebaggrund bliver fremhævet som integrationssucceser, gemmer der sig ofte en bagvedliggende og tavs arv af traumer, skam og følelsesmæssig ensomhed. Den går især ud over de nære relationer.

Det føles som et svigt af vores forældre, der opgav alt og flygtede gennem natten for, at vi kunne sidde her i dag

»Jeg havde brugt hele mit ungdomsliv på at stå på tæer i døgndrift for at blive samfundets mønsterelev«, skriver jurist Nima Zamani i denne klumme. Foto: Peter Maunsbach
Lyt til artiklen

Da jeg for år tilbage modtog mit eksamensbevis som jurist og senere iført jakkesæt krydsede klinger med politikere i ‘Debatten’ på DR2, føltes det ikke som en personlig sejr, men som en fuldbyrdet overlevelsesstrategi. For mig var det et overfladisk bevis på, at jeg endelig var fredet, at jeg havde bygget et panser af faglig dygtighed, som ingen kunne trænge igennem.

Jeg havde brugt hele mit ungdomsliv på at stå på tæer i døgndrift for at blive samfundets mønsterelev – alt sammen for at flygte fra en indre uro, som jeg ikke havde sproget til at forklare.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad
PodcastSe alle

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her