0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Facebook kan også gå tilbage

Facebook er stadig det største sociale medie i Danmark – men det mister så småt betydning som kilde til nyheder, hævder ny rapport. Samtidig giver ’the Trump-jump’ ny tro på seriøse medier.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Noah Berger/AP
Foto: Noah Berger/AP

Mark Zuckerbergs sociale medie bliver i mindre grad brugt som nyhedsplatform.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Har Facebook virkelig toppet i Danmark? For 4-5 år siden var det en næsten utænkelig tanke. Alt så ud til at vokse for den sociale mediegigant. Flere brugere, flere opslag, flere delinger, større betydning. Men efterhånden er træthedstegnene kommet snigende. Først var det trendsætterne i de yngste aldersgrupper, der ikke prioriterede Facebook. I den forløbne uge kom så de første samlede tal, der antyder, at Facebooks betydning som nyhedsplatform er på retur i Danmark.

Den store ’Digital News Report 2017’ fra Reuters Institute i Oxford bygger på data fra over 70.000 adspurgte fordelt på 36 lande verden over. Den danske undersøgelse har været ledet af professorerne Mark Blach-Ørsten og Kim Schrøder fra Roskilde Universitet. Som omtalt i Politiken i fredags viser de danske 2017-tal et mindre fald i den andel, der primært finder deres nyheder på sociale medier.

Det er i høj grad en facebookhistorie. Faldet kommer især fra mindre brug af Facebook som nyhedsplatform. Andelen er faldet fra 43 pct. til 39 pct. Det er det første fald, siden undersøgelsen blev lavet første gang i 2013. Ikke noget stort fald – men måske et dansk vendepunkt, mens Facebook globalt netop har passeret to milliarder brugere med mindst et besøg om måneden.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.