0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kulturkommentar: Jeg kan godt forstå, at Kasper Holten og Rane Willerslev er bange

Nationalmuseet og Det Kongelige Teater har begge ansat stjernechefer. Men de skal også administrere driftsbudgetter, som staten beskærer med 2 procent om året uden slutdato. Det er et problem, som ikke alene kan løses med begejstringsledelse, skriver kulturredaktør Mette Davidsen-Nielsen i denne kommentar.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Tariq Mikkel Khan/Ritzau Scanpix
Foto: Tariq Mikkel Khan/Ritzau Scanpix

Det var langt fra en selvfølge, at bestyrelsen for Det Kongelige Teater ville vælge Kasper Holten som ny direktør.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I operaudgaven ville Kasper Holten være blevet båret ind på skjolde. Koret ville være brudt ud i hyldestsang og havde kastet hattene højt i vejret. Valget af den nye direktør for Det Kongelige Teater var jo en drøm, der gik i opfyldelse på nationalscenen.

Med udnævnelserne af Kasper Holten i sidste uge og Rane Willerslev som direktør på Nationalmuseet sidste år svinger chefpendulet fra bureaukraten til ildsjælen på landets bærende kulturinstitutioner. Det er tiltrængt og ’et modigt valg’ – som man plejer at sige, når noget er forbundet med en vis risiko.