Cornelia Beskow med sværd i hånd, da hun sang Sieglinde i Wagners 'Valkyrien' på Den Ny Opera i Esbjerg 2017.
Foto: Mogens Damm

Cornelia Beskow med sværd i hånd, da hun sang Sieglinde i Wagners 'Valkyrien' på Den Ny Opera i Esbjerg 2017.

Kultur

Kommentar: Nu skal det være slut med passive, lidende kvinder i operaen

Men er det en gevinst eller en katastrofe? I en ny opsætning af Wagners ’Den flyvende hollænder’ i Malmø træder heltinden helt ud af Wagners handling. Politikens musikredaktør diskuterer her tidens tendens til at lave radikalt om på kvinderollerne i kendte klassiske operaer.

Kultur
FOR ABONNENTER

Sieglinde står passiv ved siden af sin nyfundne mand, helten Siegmund, mens han hiver sværdet ud af asketræets stamme i Wagners mægtige epos om ’Nibelungens ring’. I Puccini-klassikeren ’La bohème’ kommer sypigen Mimì lige så bleg og stille ind på scenen, som hun til sidst forlader den igen, død af tuberkulose. Hun gør ikke meget væsen af sig og finder sig roligt i Rodolfos jalousi.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden