Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: Screendump fra YouTube
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Efter 29 år på loftet: Sjældent Nintendo-spil vurderes til over 100.000 kroner

Det var kun de allerfærreste og allerdygtigste, der nåede finalen i VM i computerspil i 1990. Deltagerne fik alle et unikt spil fra arrangøren Nintendo, og et af de spil er nu dukket op på et loft i Washington.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er ikke længere kun ting som mormors arvesølv eller et ukendt maleri af en kendt kunstner, der kan dukke op på loftet og indbringe mange penge på en auktion.

I december 1990 afholdt spilgiganten Nintendo verdensmesterskaberne i computerspil i Los Angeles. De 90 deltagere fik alle en særligt fremstillet grå kassette med tre mindre spil på, som de skulle dyste i.

Sådan en kassette er netop blevet fundet i en flyttekasse og vurderes at kunne indbringe op mod 130.000 kroner.

Det skriver Nintendolife.com.

Det 29 år gamle spil har siden turneringen tilbragt det meste af tiden i en flyttekasse på forskellige lofter, idet ejerens forældre er flyttet nogle gange. Da han manglede penge, gennemgik han kassernes indhold sammen med sin bror, der genkendte den unikke kassette.

’Nintendo World Championship 1990’-spillet, der passer til en 8-byte NES konsol, blev fremstillet i grå og guld og er et af de mest eftertragtede samleobjekter inden for spilverdenen. Spillet består af tre miniversioner af ’Super Mario Bros.’, ’Rad Racer’ og ’Tetris’.

Guldversionen blev kun lavet i 26 eksemplarer og er blevet solgt for mere end en halv million kroner.

Samleobjekter stiger i pris

De senere år er samleobjekter i form af spil-dele steget i popularitet og pris rundtom i verden.

Figurer i fuld størrelse, specielle artefakter fra spilverdenen eller konsoller i unikke farver eller små oplag sælges for mange hundrede tusind kroner.

På mediet Digital Trends tror man, at det blandt andet kan skyldes, at de fleste samleobjekter i spilverdenen i dag er virtuelle. Det er særlige våben, særligt tøj eller en ekstra mission, man køber sig til, og fysisk merchandise bliver solgt i langt mindre grad end i de gamingglade 80’ere og 90’ere.

De fleste store spiludgivelser kan dog stadig købes med fysisk merchandise.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden