Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Marie-Guillemine Benoists 'Portræt af Madeleine' er et af de malerier, der har fået ny titel på Musée d'Orsays udstilling. Før hed billedet 'Portræt af Negerinde'.
Foto: © Rmn-grand Palais (musée du Louvre) / Gérard Blot/© Photo RMN - Gerard Blot

Marie-Guillemine Benoists 'Portræt af Madeleine' er et af de malerier, der har fået ny titel på Musée d'Orsays udstilling. Før hed billedet 'Portræt af Negerinde'.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fra 'Portræt af en Negerinde' til 'Portræt af Madeleine': Sorte modeller bliver æret på museum i Paris

Udstillingen på Musée d’Orsay skal fokusere på de oversete og anonyme sorte modeller i fransk billedkunsts mesterværker.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kunstudstilling. Hvis du besøger det fine kunstmuseum Musée d’Orsay i Paris, vil du finde en ganske særlig udstilling.

’Sorte modeller: Fra Géricault til Matisse’ sætter fokus på tilstedeværelsen af sorte modeller i fransk billedkunst fra 1800-tallet frem til i dag.

Ifølge kulturmagasinet Hyperallergic har nogle af de værker, hvor anonyme sorte kvinder optræder, fået nye titler for at ære de sorte modeller. Det gælder blandt andet Marie-Guillemine Benoirs ’Portræt af en Negerinde’, der er blevet omdøbt til ’Portræt af Madeleine’ i anledning af udstillingen.

Udstillingen havde først premiere på The Wallach Art Gallery i New York og skal vise, hvordan sorte modeller har været repræsenteret i billedkunst uden at ære identiteterne på de kvinder, der optræder som motiver på malerierne.

Udstillingen indeholder værker fra kunstnere som Théodore Géricault, Charles Cordier, Eduard Manet og Henri Matisse.

Den er udspringet af Denise Murrells afhandling fra Columbia Universitys afdeling for kunsthistorie og arkæologi. Hun har undersøgt, hvordan sorte kvinder spillede en stor rolle i den franske billedkunst, selv om de ikke optræder i historien.

Murell fortæller, at mange af kvindernes identiteter er blevet skæmmet af »unødvendige referencer til deres race« såsom ordet ’negerinde’.

»Kunsthistorien lod dem i stikken. Den har bidraget til konstruktionen af de her motiver som racemæssige typer i stedet for de individer, de var«, siger Denise Murell.

Udstillingen kan opleves på Musée d’Orsay i Paris frem til 21. juli.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold
    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold

    Henter…

    For nylig sikrede FCK sig endnu engang det danske mesterskab - med Ståle Solbakken som bagmand. Men hvad er det egentlig, nordmanden kan? Hvordan kan en af superligaens mest markante skikkelser både eje en kompromisløs vindermentalitet og et socialistisk hjerte? Hvad gjorde det ved ham, da hans hjerte standsede i syv minutter og endte hans egen fodboldkarriere? Og det, han kan som træner, kan han det kun i dansk fodbold?

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

  • Skyline, København.

    Politikere i Københavns kommune sagde i denne uge nej tak til H.C. Andersen Adventure Tower, som ifølge planen skulle ligge i Nordhavn og række 280 meter op i luften. Det var alligevel for højt, men de seneste årtier er de høje huse faktisk begyndt at skyde i vejret igen. Hvorfor er de tilbage? Og hvad sker der med en by, når dens huse bliver højere end kirkespir og rådhustårne?

Forsiden