Få avisen i weekenden og fuld digital adgang for 199 kr./md. i op til 6 måneder.

Aarhus’ indbyggertal stiger, og bygherrerne har masser at lave. Men byggeriet styres af penge og markedskræfter og ikke borgernes behov, lyder kritikken. Et debatmøde onsdag aften på Dokk1 trak borgere i alle aldre til.

Byggeboom udløser massive protester: »Hvorfor tillader I så meget og så grimt byggeri?«

Med sine 146 meter bliver højhuset ved Mindet 6 byens højeste. Det skal efter planen stå klar i 2024.     Computerskabt illustration C.F. Møller
Med sine 146 meter bliver højhuset ved Mindet 6 byens højeste. Det skal efter planen stå klar i 2024. Computerskabt illustration C.F. Møller
Lyt til artiklen

Den store, centrale rampe på biblioteket i Aarhus, Dokk1, var fyldt til bristepunktet, og de var der, hele banden, fra de ældre mænd i lun strik til de unge kvinder i lange frakker, fra pensionister i tungt fodtøj til studerende i sneakers.

Arkitektforeningen Østjylland havde kaldt til debat om udviklingen og nybyggeriet i »den bedste lille storby«, som Aarhus blev betegnet i indkaldelsen til debatmødet, og behovet for mødet var åbenlyst, hvilket ingen, der har fulgt med i byens nyere arkitektoniske udvikling, da heller kunne være i tvivl om:

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her