0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

TV 2 satser hårdt på realityserier: »Det giver folk noget at dele med hinanden«

DRTV’s satsning på realityserier har mødt voldsom kritik. Men sammen med fiktion er realityprogrammer det, der trækker flest seere til DR’s og TV 2’s streamingtjenester.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Lotta Lemche
Foto: Lotta Lemche

Lene Beier er vært på 'Hjem til gården', som er et eksempel på et af de realityprogrammer, der ifølge TV 2 kan noget helt særligt.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

TV 2 og DR satser massivt på at trække seere til deres streamingtjenester, fordi det er på nettet, vi fremover kommer til at se mest tv. Og et af de formater, der gør sig rigtig godt på streaming, er realityserier som DR’s ’Familien Asbæk’ og TV 2’s ’Hjem til gården’.

Sådanne programmer kan tiltrække og fastholde seerne på streamingtjenester. Derfor fylder de også meget i kategorierne ’Populært lige nu’ på TV 2 og ’Mest sete’ på DR, som er nogle af de første kategorier, seerne støder på, når de klikker ind på tjenesterne. Det er samtidig de kategorier, mange seere bruger til at finde ud af, hvad de nu skal se.

»Det svarer til det, der har ligget i primetime i weekenden. Og det er ikke nyheder, man konkurrerer på i et streamingunivers. Derfor er public service-stationer som DR og TV 2 nødt til at have noget, der trækker seerne til, så de også kan præsentere alt det andet, der også er«, siger ekstern lektor på Institut for Kommunikation Julie Mejse Münter Lassen, der har skrevet ph.d. om public service.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce