0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kommentar: Det er helt berettiget, at kritikken er haglet ned over Joy Mogensen

Kulturminister Joy Mogensen har udvist foruroligende mangel på indsigt i og forståelse for forholdene i kulturbranchen under coronakrisen, skriver kulturredaktør Mette Davidsen-Nielsen i denne kommentar.

Claus Nørregaard
Tegning: Claus Nørregaard
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Man siger, at kriser enten skaber udvikling eller afvikling. For kulturminister Joy Mogensen (S) lignede coronakrisens første uger ren afvikling. ​​

Selv om kultur aldrig er vigtigere end i krisetider, og selv om kunstnere, kulturarbejdere og kulturinstitutioner er blandt de hårdest ramte af samfundets nedlukning, mente ministeren, at den passende reaktion var at holde lav profil og overlade redningsarbejdet til andre ministerier. Tiden var i Joy Mogensens optik ikke til at fokusere på kulturbranchens særlige udfordringer.

Problemet er bare, at regeringens hjælpepakker ikke redder kulturlivet, og at Kulturministeriet har haft en alt for reaktiv tilgang til at redde et kulturliv i frit fald. Dels består store dele af kulturbranchen af freelancere med et kludetæppe af svingende A- og B-indkomst og indtægter i enkeltmandsfirmaer. Dels udgør manglende billetindtægter et kæmpe problem, som pakkerne heller ikke dækker. Det må man forvente, at en kulturmister ved.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden