0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Ikonisk maleri har uanede hemmeligheder: Den unge kvinde uden øjenvipper bliver ved med at overraske

Et hold forskere har været i Haag i Holland for at grave ind under huden på Vermeers berømte ’Pige med perleørering’, og søreme om ikke hun efter mere end 350 år stadig udfordrer med nye hemmeligheder.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mauritshuis
Foto: Mauritshuis
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Maleriet har en af de mest prosaiske titler i kunsthistorien, ’Pige med perleørering’, og dog er mødet med bemeldte pige altid lige bevægende, ligegyldigt hvor mange gange man vender tilbage til Vermeers billede fra cirka 1665.

Som altid, når forskerne går til makronerne med al deres ufortryllede fikumdik, frygter man, at de kommer til at puste sommerfuglestøvet væk fra kunsten. Et hold forskere har netop tilbragt to år i Mauritshuis i Haag, Holland, hvor billedet er udstillet, og de har kigget og vejet og vægtet, mest af alt digitalt og i et specialbygget glasrum. De, der havde håbet på en afsløring af, hvem den yndige model er, går skuffede væk, men der er mere interessante ting i spil.

To omstændigheder ved Vermeers værk har været fremhævet som nogle af maleriets smukkeste og mest mystiske. Den unge kvinde – er hun 14 år? 18? – har ingen øjenvipper, og det får hende til at virke endnu yngre og mere jomfruelig. Vi er så langt, vi kan komme fra italienske Caravaggios ludere og lommetyve! Og baggrunden er den der ubønhørligt ensfarvede sorte. Er det et mørke, uskylden bliver lokket ind i? Et det en afgrund, hun skal kæmpe for ikke at falde ned i? Eller et trick lånt fra netop Caravaggio for at få pigen til at springe frem i billedet, ud af rammen?

Ha!

Faktum er, viser det sig nu, at Vermeer malede øjenvipper på pigen. Tidens tand har bare bevirket, at de er falmet og forsvundet.

Og hvad baggrunden angår? Oprindelig var den faktisk et grønt gardin i diverse draperede detaljer, viser forskernes undersøgelser.

Gør det pigen med perleøreringen mere banal?

Nej, vel?

På adressen micro-pano.com/pearl/ kan man gå ind og studere ’Pige med perleørering’ på helt tæt hold.

Annonce

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts