0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dansk kunstners lalleglade balloner er et uudholdeligt kunstværk

En udstilling i to dele viser forholdet mellem dansk og tysk kunst før og nu i anledningen af 100-året for Genforeningen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Stefan Korte
Foto: Stefan Korte

Den norsk-tyske kunstner er hot på den internationale kunstscenen og det er skønt at se værket 'Hater Headlights' fra 2019 på udstillingen på Brundlund Slot.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er antydningen af en slags ægteskab, som ligger til grund for udstillingens titel. ’Medgang og modgang’ og tykt og tyndt mellem lille Dänemark på den ene side og det store Preussen på den anden. Og selvfølgelig historien om en grænsedragning og om at flytte rundt på de af landskabets linjer, som deler nationer. Og om hundredåret for Genforeningen.

Det er jo en døddramatisk historie. Voldsomt definerende for Danmarks selvforståelse. Det land, som gennem historien var så stort, og som pludselig blev så småt og så blev endnu mindre og til sidst fik sit sydlige territorium tilbage. Og kunsten er et sjovt og vigtigt sted at undersøge det drama. Særligt i og omkring den periode, vi herhjemme kalder guldalderen – fra begyndelsen til midten af det 19. århundrede.


Det er den del af kunsthistorien, som det bedst lykkes Kunstmuseet i Tønder at fortælle: Først var der skøn forening af tyske og danske kunstnere på akademiet i København. Den tyske romantik var hot stuff, og selv om der på udstillingen ikke hænger et lækkert udvalg af Caspar David Friedrichs mesterværker, kan man slubre en af hans elever Carl Gustav Carus’ ’Ruin i måneskin (Klosterruinen Altzella)’ i sig. Carus er ærkeromantik. Han var ven med Goethe og var selv både læge, videnskabsmand og psykolog foruden altså maler. Det mørke maleri, hvor månen spejler sig i våde sten under klostrets ruin, er ren teatralsk svælgen i underbevidst weltschmerz-energi. Carus var, mente Jung, ham, som definerede det underbevidstes betydning for psyken.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce

Forsiden