Det er »virkelig klogt« af Huawei at bruge Tommy Zwicky, der er profileret inden for lige præcis nyheder og oplysning til børn og unge, siger adjunkt Thomas Enemark Lundtofte, der har forsket i børns brug af apps og tablets.
Den kinesiske telekæmpe Huawei lancerer fredag en ny YouTube-kanal rettet mod danske børn. Og til at stå i spidsen for kanalen og også beværte det første program, ’Tech med Tommy’, bruger Huawei sin nye kommunikationschef, Tommy Zwicky. Han er manden, der i sin tid grundlagde det roste ’Ultra Nyt’ på DR og siden blev redaktør for Børneavisen hos JP/Politikens Hus.
Uanset om det så reelt er for at oplyse danske børn eller snarere for at sælge 5G-netværk og mobiltelefoner, kan Enemark Lundtofte sagtens forstå, at den omdiskuterede kinesiske virksomhed har brug for at modvirke det ganske kritiske billede af virksomheden, der har bredt sig i Vesten de seneste år med gentagne anklager om spionage og tætte kontakter til den kinesiske regering.
»Men der er generelt god grund til at være skeptisk over for alle informationer, der kommer fra en stor virksomhed som Huawei, Særligt når de bliver pakket ind i børneunderholdning. Det havde jeg også sagt, hvis Facebook eller Google lavede noget lignende«, siger han.
»Når de her techgiganter vil gøre os alle sammen klogere på deres teknologi, må man formode, at de har en agenda, selv om den måske ikke handler om selve budskabet i videoerne eller påvirker dets lødighed«.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Deltag i debatten nu
Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her