0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Boost til digital kunst: Film-og spilskabere får adgang til Disney-muskler

Film og spil vil ændre sig radikalt med nye digitale teknologier. Foreløbig har kun de største spillere i branchen adgang til fagre, nye verden, men fra næste år vil et offentligt laboratorium i Filmby Aarhus gøre det muligt for små firmaer og spirende talenter at lege med.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Christian Petersen/Ritzau Scanpix
Foto: Christian Petersen/Ritzau Scanpix

Selv små spillere i det danske film- og spilmiljø får nu adgang til de dyre teknologier, som bl.a. Disneys populære -serie, The Mandalorian, er bygget. Her er det en Arizona Cardinals-fan ved en NFL-kamp, der er klædt ud som mandalorianer, helt uden digitale løsninger.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har ikke typisk det store fokus på kunst, men med en ny millionbevilling er det film- og spilmiljøet, der boostes: Midt i 2021 åbnes et såkaldt mixed reality eller XR-laboratorium, hvor nye talenter kan få adgang til at lave film og spil med ellers dyre og svært tilgængelige teknologier som virtual eller augmented reality.

Det er en bevilling på 2,9 millioner kroner fra Erhvervsfremmebestyrelsen, der sikrer det kommende laboratorium, der placeres i filmmiljøet i Filmby Aarhus. Med laboratoriet får også nye talenter og små start up-virksomheder i den danske film- og spilverden adgang til dyre, digitale værktøjer og mulighed for at spille med de store Disney-muskler.

»Det er et vigtigt, vigtigt skridt, også fordi Erhvervsfremmebestyrelsen hermed anerkender det kreative miljø som et erhverv på linje med andre erhvervsområder«, siger Christian Nyhus Andreasen.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere