0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Der er to måder at gøre en person fra overklassen sympatisk på

Fordi Danmark er et socialdemokratisk land – kunne man i alle fald forledes til at tro – skildres overklassen næsten altid som enten ond eller tragisk i danske tv-dramaer.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Per Arnesen
Foto: Per Arnesen

Kunstoverklassen kølhales dramatisk I Maya Ilsøes familiedrama 'Arvingerne', hvor Trine Dyrholms karakter, Gro, skildres som moralsk anløben i svær grad.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvis man skal gøre en person fra overklassen sympatisk, skal vedkommende enten fremstilles som værende et tragisk relikt fra en svunden tid, eller også må personen ned i sølet til alle os andre hulrøvede velfærdsborgere.

Et eksempel på det første er den adelige baron von Rydtger fra ’Matador’. Han skildres som en person med stor menneskelig largesse, som blandt andet står Ingeborg Skjern bi i en række svære stunder, men også som værende ude af trit med tiden. Hans hustru går i indre eksil som følge af krigen, nazismen og det moderne liv, mens han blot hænger på i håbet om måske at få en sidste kærlighed med i pakken.