Bølgegang. iPad'en er velegnet til at folde interaktive fortællinger for de mindste ud på skærmen. Nu kan de få bølgerne til at gå op og ned ved at vippe skærmen. Foto: Penguins promotionfilm

Bølgegang. iPad'en er velegnet til at folde interaktive fortællinger for de mindste ud på skærmen. Nu kan de få bølgerne til at gå op og ned ved at vippe skærmen. Foto: Penguins promotionfilm

Bøger

Forlag famler efter fremtiden

Børnebøger til iPad er blandt forlagenes bud på overlevelse i en digital fremtid.

Bøger

Det er formentlig de færreste nyslåede ejere af en iPad, der har lyst til at række vidunderet videre til husets mindste og få æblemos og fedtefingre på skærmen.

Men det er ikke desto mindre, hvad et af verdens største forlagshuse Penguin satser på kan komme til at ske i fremtiden.

På dette års London Book Fair, der årligt under normale omstændigheder uden askeskyer samler omkring 23.000 fagfolk, præsenterede administrerende direktør i Penguin Group, John Makinson, nye iPad-versioner af Penguin-bøger som et af buddene på, hvordan forlæggere kan ruste sig til fremtiden.

Små forlag vil lide mest
Blandt nyudviklingerne er baby- og børnebøger til iPad, hvor baby kan hjælpe en traktor op ad bakken eller sejle med et lille skib og vippe skærmen for at få bølgerne til at gå op og ned.

For de lidt ældre børn er fortællingerne om hunden Plet forvandlet til små interaktive scenarier.

»I stedet for at frygte teknologien skal forlæggerne tænke i nye muligheder og forsøge at tilbyde indhold, der er mere end bøger«, siger John Makinson.

Han erkender, at det digitale marked og dermed også applikationer til iPad som babypegebøger stadig er på forsøgsstadiet.

»Forlæggere opfører sig skizofrent i øjeblikket, fordi vi famler os frem for at finde ud af, hvad det er, forbrugerne vil have, og hvad de er parate til at betale for. Den nye teknologi er én måde at ruste sig til fremtiden på«, mener han og understreger, at det ikke er alle forlag, der kan overleve i branchen i fremtiden.

»Store forlag som Penguin har penge at investere i ny teknologi og eksperimenter. Det er de små uafhængige forlæggere, der kan komme til at lide mest«, forudser John Makinson.

iPad'en er perfekt
Foruden baby- og børnebøger eksperimenterer Penguin med interaktive lærebøger om eksempelvis anatomi og henvender sig også til teenagere med hang til vampyrlitteratur, hvor fans kan logge sig direkte ind på websites og særlige chatrooms fra links, der kommer med den digitale bog.

Men det er især børnebøger, der med mange farver og illustrationer kommer til at nyde godt af lanceringen af iPad, vurderer eksperter.

Mens almindelige digitale readers som eksempelvis Sony Reader eller Kindle allerede leverer varen i forhold til almindelige sider med tekst, er iPad perfekt til at skabe farverige fortællinger, der appellerer til de yngste. Hvis de altså får lov til at få fingre i det dyre udstyr.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det er en udvikling, Penguin ikke er alene om at forudse. Også Disney har lanceret særlige interaktive børnebøger til iPad som eksempelvis ’Alice i Eventyrland’ og ’Toy Story’ for de yngste med lydeffekter, højtlæsning og mulighed at farvelægge sider og se filmklip.

Husk den smukke fortælling
Mange forlæggere frygter, at der i takt med, at markedet for digitale bøger vokser, vil ske det samme for erhvervet, som der skete for musikbranchen.

At de enten bliver udsultet af piratkopier, at forbrugerne vænner sig til, at bøger skal være ekstremt billige eller gratis på nettet, eller at forfattere og forbrugere med internettet helt afskaffer det mellemled, en forlægger udgør i dag.

»Alt er ikke tabt endnu. Men som forlæggere skal vi være bedre rustet til at give forbrugerne mere. Vi skal tænke mere kreativt på, hvordan bøgerne kan bruges i sammenhæng med videoklip, spil, lydfiler og internetindhold«, mener han.

Men John Makinson advarer også imod, at forlæggere lægger alle andre hensyn til side for at koncentrere sig om at eksperimentere med digitale bøger og interaktive programmer.

»Det er trods alt under ti procent af det samlede marked, som tingene står lige nu«, siger han.

I USA, hvor udviklingen er længst fremme og antallet af elektroniske readers er størst, er den digitale andel af bogmarkedet omkring 10 procent, mens Europas store markeder som Storbritannien og Tyskland snarere ligger omkring de 5 procent, når det gælder digital litteratur.

»Det er fint at arbejde med at udvikle den digitale side af sagen, men vi skal ikke glemme, at udgivelsen af bøger først og fremmest handler om at finde den smukke fortælling og udgive bøger«, mener John Makinson.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce