Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
 PETER HOVE OLESEN
Foto: PETER HOVE OLESEN

Pirat. En dag efter Dan Browns roman 'The Lost Symbol' udkom, lå den på fildelingssider på internettet, og i løbet af ganske få dage blev bogen hentet ulovligt ned mere end 100.000 gange.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bøger bliver piraternes næste kampzone

De fleste bøger vil blive digitaliseret og dermed åbne for piratkopiering.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Da Dan Browns længe ventede bog ’The Lost Symbol’ udkom i USA sidste år, skete der noget helt nyt.

På verdens største netboghandel Amazon.com så man for første gang, at den digitale udgave af en bog fra start solgte langt mere end den af papir og blæk. En ny æra var indledt.

Men der gik ikke lang tid, før de første piratkopier dukkede frem.

End ikke et døgn var passeret, før bogen lå på fildelingssider på internettet, og i løbet af ganske få dage blev bogen hentet ulovligt ned mere end 100.000 gange.

I medier verden over begyndte man at skrive om, at internetpiraterne nu havde valgt at borde bogbranchens skib – spørgsmålet var blot, hvad det ville få af betydning. Var forlæggerne på vej samme vej som pladeselskaberne? Ud over kanten.

Musik-og filmbranchen begik fejl
Ikke helt, mener man hos Danmarks største forlag Gyldendal. For bogbranchen har lært af de andre branchers fejl.

»Det skal være nemt for forbrugerne at finde og tilgå vores materiale til de rigtige priser og på en måde, som er nem – sådan at der ikke sker det, der skete for musikindustrien«, siger Cliff Hansen, der er forlagschef for Gyldendal Digital.

Ifølge Cliff Hansen begik musikbranchen, og senere filmbranchen, den fejl, at de gjorde det besværligt for kunderne at skaffe varerne digitalt på lovlig vis, for at sikre det almindelige salg. Og det har udbredt pirateriet voldsomt.

»Der er ingen tvivl om, at vores marked vil blive påvirket af piratkopiering, men når vi sikrer, at man legalt kan få adgang til materialet til attraktive priser, så vil det være den væsentligste forhindring for, at vores marked bliver ødelagt af pirateri«, siger han.

Krypteret vandmærke
Danmark er stadig et uland, når det kommer til udbredelsen af digitale bøger. I USA, hvor udviklingen er længst fremme, står de elektroniske bøger nu for omkring 5 procent af markedet.

Herhjemme skal det måles i promiller. Og vender vi blikket mod USA, ser man en bogbranche, der har øjnene rettet stift mod den ulovlige kopiering.

De amerikanske forlæggeres sammenslutning AAP fik i januar bureauet Attributor til at lave en analyse, der viste, at hver eneste udgivne bog i gennemsnit blev piratkopieret 10.000 gange på nettet.

Analysebureauet så på 913 repræsentativt udvalgte titler og regnede sig frem til, at de i alt var blevet downloadet ulovligt ni millioner gange.

LÆS ARTIKEL »Med digitalt distribueret indhold er scenariet, at en kopi er lige så god som en original, og man kan ikke engang tale om en original længere. Begge dele er lige gode. Det er det, der ramte musikbranchen som en hammer«, forklarer Steffen Sørensen, der er direktør for e-bogs-distributørerne Publizon.

Firmaet er ejet af forlagene Lindhardt & Ringhof og Gyldendal og arbejder på at blive elektronisk distributør for alle Danmarks forlag.

Ligesom Cliff Hansen fra Gyldendal tror direktøren på, at det bedste middel mod pirater er tilgængelighed. Derfor bliver bøgerne, der går gennem Publizon, ikke belagt med hård kopibeskyttelse.

»Vi vil stadig gerne give forlagene en vis garanti for, at deres produkter ikke bliver råkopieret. Derfor forsyner vi bøgerne med et vandmærke, der er er skjult og krypteret. I praksis kan vi spore, hvem der har købt indholdet, hvis det bliver nødvendigt. Så kan vi på en pæn måde sige til folk: ’Vi ved, hvor du bor’«.

Kopiering rammer lærebøger
Lærebøgerne – også dem, Publizon distribuerer – bliver dog i de allerfleste tilfælde beskyttet med hård kopibeskyttelse, som forhindrer, at brugere kan sende kopier til hinanden.

Det gør det sværere for lovlydige brugere at benytte materialet, men ifølge Steffen Sørensen har forlagene ikke rigtig andre valg.

Udviklingen løber stærkt, og den danske bogbranche vil være voldsomt forandret i løbet af de næste ti år, forudser han:

»Om ti år er der slet ikke plads til alle de aktører, der er i dag. Det kommer til at gå rigtig hårdt ud over de fysiske boghandlere. Og det har ikke kun med digitalisering at gøre, men skyldes, at handlen flytter på nettet og ud i supermarkederne, og at forlagene ønsker at sælge direkte til slutkunderne«.

Man skal dog ikke forvente, at den gammeldags bog bliver udfaset. Det er stadig et uovertruffent læsemedie, mener Steffen Sørensen.

Hvad skal vi med forlag

Helt så optimistisk ser forlægger Harald Tellerup ikke på den trykte bogs fremtid.

Han udgiver blandt andet den populære ungdomsforfatter Dennis Jürgensen (hvis lydbøger i øvrigt allerede bliver piratkopieret i stor stil) og andre ungdomsbøger på forlaget Tellerup.dk.

»Man skal være utrolig naiv, hvis man ikke tror, at e-bogen kommer til at dominere det hele. Det er nøjagtig som med mp3-afspilleren og musik. Man kan sidde med sin e-reader, og så har man pludselig adgang til alle mulige bøger«, siger han. Også Harald Tellerup mener, at tilgængelighed og pris er det eneste værn mod omfattende piratkopiering. Tellerup.dk forventer at sælge digitale bøger fra engang i efteråret. Harald Tellerup har ikke lagt sig fast på prisen, men den skal være væsentligt under prisen for en trykt bog, måske endda et stykke under den halve pris.

Man skal være utrolig naiv, hvis man ikke tror, at e-bogen kommer til at dominere det hele. Det er nøjagtig som med mp3-afspilleren og musik.





Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Tellerup.dk vil så samtidig gøre det fordelagtigt senere at købe den trykte bog, hvis man ønsker den.

Prisen vil være differencen mellem den digitale bogpris og den trykte. Ligesom alle, der køber den trykte bog, automatisk vil få e-bogen med. Højt prisniveau Litteraturen og forfatterne er Harald Tellerup ikke så bekymret for. De skal nok klare sig. Men det kan godt være, at udviklingen bliver ualmindelig hård for forlagsbranchen. »Jeg kan sagtens forestille mig, at kendte forfattere, der bliver sure på deres forlag, tænker, at så udgiver de bare bøgerne selv. Der er selvfølgelig nogle bøger, som kræver meget redigering, efterarbejde og korrektur, men det er jo et område, forlagene i forvejen sparer på«, siger Harald Tellerup.




LÆS ARTIKEL Når det kommer til priserne på e-bøger, ved ingen endnu, hvor de vil havne. Ser man på Gyldendals udvalg, koster mange af e-bøgerne det samme – og i enkelte tilfælde mere – end papirbogen. Forklaringen er, at markedet stadig er så lille og ukendt, at ingen endnu kender prislejet. »Vi er startet relativt højt, for vi synes ikke, der er nogen grund til at begynde helt nede i bunden, og så prøver vi at eksperimentere omkring det prispunkt, der typisk ligger et sted mellem ca. 60-70 procent af prisen for en trykt bog og op til 80 eller 100 procent«, siger Cliff Hansen fra Gyldendal. Styksalg duer ikke Selv om forlagene med næsten en mund siger, at de har lært af musik- og filmbranchens synder, så er de alligevel i fuld gang med at gentage den største synd af dem alle, mener litteraturhistoriker og medstifter af Innovation Lab, Mads Thimmer.






De nytænker ikke hele området, men tænker stadig i styksalg. Og det dur ikke på det digitale marked.

Lov nummer 1 er, at tilgængelighed og efterspørgsel stiger med digitaliseringen.



»Lov nummer 1 er, at tilgængelighed og efterspørgsel stiger med digitaliseringen. Man skal lave en tærskel, der er så lav som overhovedet muligt, for at få så mange mennesker som muligt til at kravle ind. Derfor burde de tænke mere i retning af TDC Play, hvor virkelig meget musik er tilgængeligt på en gang«, siger Mads Thimmer.

Prissætningen skal afspejle, at forlagene får langt flere kunder i butikken, men tjener langt mindre på hver enkelt kunde.

Og kan forlagene ikke leve af det, må de gå nye veje. Google er et glimrende eksempel på, at selve kundemassen har stor værdi. Ligesom de må tænke i specielle universer, tv-interview med forfattere og den slags for at knytte kunderne til sig og få dem til at betale for litteratur.

»Digitalt har forlagene jo ikke en udgift per styk som tidligere. Det koster det samme at have 10.000 læsere som at have 100.000 læsere. Men for forlaget er 100.000 læsere meget mere værd end 10.000«, siger Mads Thimmer.

Bibliotekarlignende ydelser
Men faktisk ligger den model, som Thimmer foreslår, ikke langt fra planerne hos Gyldendal.

»Vi er fuldstændig opmærksomme på abonnementsmodellen, og jeg tror, der er gode pointer i det, Mads Thimmer siger. Men du skal have en ret stor portefølje af titler, før du har en basis at sælge abonnementer på. Du kan ikke sælge adgang til 200 titler, så vi skal have bygget en base op, før det bliver relevant med abonnement«, siger Cliff Hansen.

LÆS ARTIKEL

»Men vi er så opmærksomme på det, at de aftaler, vi har lavet med rettighedshaverne – altså forfatterne – åbner mulighed for at lave netop den slags«.

I fremtiden handler det om at skabe loyalitet hos kunderne og finde nye områder, der kan tjenes penge på. Måske har kunderne mere brug for bibliotekarlignende ydelser, så de kan blive guidet rundt i det store udvalg af litteratur, der er tilgængeligt.

Læseren vinder
Mads Thimmer er enig med Harald Tellerup om, at det i fremtiden bliver en større udfordring for forlagene at holde på deres forfattere. Fordi forfatteren kun bliver, hvis forlaget er i stand til at opfinde forretningsmodeller, der sikrer forfatterens tarv.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»De store og succesrige vil måske lave tingene selv eller købe sig til det andre steder. Hvis man har succes og kan sælge digitalt, hvorfor så ikke selv få produceret de trykte bøger, der også vil være efterspørgsel efter. Ligesom det er sket i musikverdenen, hvor de store stjerner ikke bruger pladeselskaberne til koncerter og merchandise, men går andre steder hen«, siger Mads Thimmer.

Hvis man har succes og kan sælge digitalt, hvorfor så ikke selv få produceret de trykte bøger, der også vil være efterspørgsel efter.



Men uanset hvad den digitale fremtid bringer med sig, så er han overbevist om en ting:

»Læseren vinder. Det er det eneste, man kan konkludere. For de fleste har det aldrig kunnet betale sig at skrive bøger, penge har aldrig været incitamentet. Og de får pludselig adgang til langt flere læsere end hidtil«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden