Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

bøger. Bogmessen fylder Forum til bristepunktet med bøger - stort set alle af papir. I kulissen står e-bogen, og ingen ved, hvor hurtigt den vinder terræn. Tegning: Philip Ytournel.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bogens fremtid: Læseren er den eneste sikre vinder

I dag åbner årets bogmesse. Samtidig står bogbranchen over for en kæmpe udfordring.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En gang imellem er det skønt at være forbruger.

Dig. Læseren.

Du kan fra i dag slentre en tur gennem årets bogmesse, købe en kop kaffe eller sætte dig med en fadøl og lytte til Suzanne Brøgger eller Fay Weldon og derefter gå hjem med dine nyindkøbte bøger.

GUIDE Derhjemme kan du læne dig tilbage i stolen, bladre frem til første side i fortællingen i dine messetilbud og i øvrigt lade, som om verden fortsætter i samme skure i årene fremover. Det gør den ikke. Usikkerheden er kolossal Jo, bøgerne skal nok fortsætte med at komme. I den ene eller den anden form. Fortællingerne vil altid være der. Formentlig bliver de endda billigere. Men hvem overlever, mens digitaliseringen sætter nye standarder for, hvordan verden er skruet sammen? Forfatteren, forlæggeren, boghandleren, bogtrykkeren og bogbinderen? Det eneste, de ved, er, at usikkerheden i bogbranchen er kolossal.

»Jeg har været i forlagsbranchen i en menneskealder, og digitaliseringen er den største udfordring, branchen har stået over for«, siger Stig Andersen, adm. direktør i Gyldendal.

Sidste år var han i Island til en konference om emnet, hvor en klog mand sagde, at den digitale udvikling vil slå mange af de kendte forretningsmodeller ihjel. Det skrev Stig Andersen ned, for det er stort set det eneste, vi ved, som han selv siger.

Fløjlsrevolution
Hans kollega i Lindhardt og Ringhof, Anette Wad, mener, at den kommende forandring er den største i bogverdenen nogensinde.

Og alligevel er den forestående revolution næsten usynlig for alle andre end branchen selv. Sagen er, at man i bogverdenen har talt om digitale bøger og e-bøger de seneste ti-tyve år, uden at der er sket noget som helst.

Jo, Gyldendal har brændt fingrene adskillige gange, den ene gang værre end den anden, men den almindelige forbruger har ikke mærket meget til digitaliseringen. Hvor musikbranchen i vidt omfang er gået over til digital musik, er bøger stadig lavet af papir.

En lille bitte portion af udgivelserne er det seneste år flyttet over i den digitale verden som lydbøger eller e-bøger. Men resten står stadig på reolerne. Tykke og tunge.

8-9 pct. i USA
Hvis man som vanlig skal tage pejling efter udviklingen i USA, kommer der imidlertid til at ske noget i de kommende år. Amerikanerne har siden 2008 flyttet 8-9 pct. af bogsalget over på e-bøger, hvor det i Danmark stadig kun ligger på omkring en promille. Det svarer her i landet til to millioner kroner af det såkaldte trade-salg, dvs. salget til almindelige forbrugere.

To millioner. På et år. Det er på højde med, hvad Flemming Roses bog ’Tavshedens tyranni’ har omsat for. På en måned.

Men selv om det går hurtigere i USA, er overgangen til digitale bøger også dér gået langsommere, end man havde ventet.

Internetguru er forbløffet
Internetguruen Kevin Kelly var i sin tid med til at stifte magasinet Wired, og han er forbløffet over, at den digitale bog måtte tage tilløb i 20 år.

Hos forlaget Penguin har han selv for nylig udgivet bogen ’What Technology Wants’. Han er lykkelig for bogen. En trykt bog.

»Men det er formentlig min sidste bog, som i udgangspunktet kommer som papirbog, for nu er opmærksomheden rettet andre steder hen«, sagde Kevin Kelly for nylig til Publishers Weekly.

Dermed mener han, at især unge i dag fokuserer mere og mere på, hvad der foregår på den skærm, de hele tiden har foran sig. På en mobiltelefon eller en eller anden form for computer. Derfor er man som udgiver af ’bøger’ nødt til at fokusere på den del af verden, hvor kundernes opmærksomhed samles.

Hverken han eller andre tror, at papirbøgerne forsvinder lige med det første, men ifølge Kevin Kelly kan forlagenes rolle ændre sig.

»Jeg regnede ud, at jeg kunne tage al den musik, der nogensinde var indspillet, og lægge den ind på en seks terrabyte stor harddisk, jeg kunne få for godt 3.000 kr. på Amazon. Men når man har alt, bliver spørgsmålet jo, hvad man skal vælge. Derfor tror jeg, at forlagenes rolle som nogen, der giver retning og udvikler talent, er nødvendig og værdifuld, og at folk på langt sigt godt vil betale for det«, forklarede Kevin Kelly.

Højdepunkt for læserne
Når det gjaldt bøgernes fremtid, kunne han imidlertid slet ikke se problemet.

»Spørgsmålet er ikke, hvorvidt folk vil nyde bøger. Det her handler om forretningsmodeller. For læserne har verden aldrig været bedre. De har aldrig haft et større udvalg, flere medietyper eller kvalitetsbøger at vælge imellem. Man har heller aldrig haft adgang til flere tidligere udgivelser end nu. Dette er et højdepunkt for læserne. Men for udgiverne er det et lavpunkt, for deres forretning er under forvandling«, sagde Kevin Kelly.

Hvor hurtigt sker det?
Det har været forudsagt, at hver femte danske bog i 2015 ville være en e-bog, og for ikke så længe siden mente Stig Andersen fra Gyldendal, at det var et realistisk gæt. Allerede nu er han imidlertid i tvivl.

Det ville også betyde, at den årlige omsætning skulle nå 400 mio. kr., hvis det alene gælder salget til almindelige forbrugere.

Anette Wad, adm. direktør i Lindhardt og Ringhof, læner sig op ad en rapport fra PriceWaterhouseCoopers, som har fremskrevet den amerikanske udvikling til danske forhold, og den taler om et salg af e-bøger i 2014 på 10 mio. kr. Hvilket vil sige næsten ingenting.

For læserne har verden aldrig været bedre



»Sagen er, at vi ikke ved, hvad der sker, når Apples 40.000 iPads lander i Danmark«, siger Anette Wad.

iPad'en ændrer alt - måske
Hos Gyldendal har de fået en lille forsmag på netop det. Ifølge Stig Andersen har forlaget pligtskyldigt købt ind af de forskellige e-læsere, markedet har opfundet de senere år, og e-læserne har det meste af tiden fået lov til at ligge urørte.

Men med den nye iPad er det anderledes. Nu opererer forlaget med lånelister over, hvem der skal have fingrene i apparatet næste gang.

Anette Wad tvivler imidlertid på, at vi, om iPad’en så bliver populær eller ej, får amerikanske tilstande med vækstkurver, der går næsten lodret op, som tilfældet er for tiden i USA.

»I USA har man haft én vigtig spiller på markedet, netboghandlen Amazon, som har drevet udviklingen frem. De har med netboghandlen skabt en stor digital motorvej, hvor det har været vigtigt for dem at få skabt noget trafik. At få kunder«, siger hun.

Et af midlerne til at forøge Amazons trafik på nettet har været at holde et så lavt prisniveau, at det har været attraktivt at handle i deres netboghandel. Det er lykkedes i et omfang, så kunderne køber lige så mange e-bøger som trykte bøger. Når det gælder de mest populære titler, ligger e-bøgerne endda forrest.

Kunstig prissætning medførte kundehetz
Eksemplet fra Amazon er det helt store skrækeksempel for danske forlæggere. Ikke mindst fordi de mener, at priserne er alt, alt for lave. Netboghandlen har eksempelvis forsøgt at indføre en slags standardpris på nyudgivelser på omkring 10 dollar. Under 60 kr. Uanset bogens omfang.

Flere forlag, heriblandt Penguin og HarperCollins, protesterede. De ville selv fastsætte prisen på e-bøgerne. Amazon måtte bøje sig, men det medførte straks nye protester. Denne gang fra bogkunderne. De ville ikke betale samme pris for e-bøger som for trykte bøger.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kunderne reagerede ved at skrive indlæg på Amazon og ved at give dårlige anmeldelser til de forfattere, som forlagene holdt e-bogs-prisen oppe på.

I stedet for at uddele de vanlige rosende ord og måske fem stjerner til en udgivelse gav de laveste karakter til bøgerne og forsikrede, at nu ville de hverken købe den trykte eller digitale udgave af bøgerne af Iain Banks, Stephen King og Maeve Binchy.

Ikke Amazon territory
Denne armlægning mellem kunder og forlag er helt ny, og foreløbig ikke et dansk fænomen, men også her i landet ved forlæggerne, at der er en forventning om lave priser.

»Den helt store udfordring for os bliver at holde et prisniveau, så forfatter og forlag kan leve af det, og man kan håbe, at det for en gangs skyld er en fordel, at vi er et meget lille sprogområde. Hvis vi talte engelsk, ville vi jo bare være en del af Amazon territory. Nu har vi fordelen ved at være et selvstændigt område, og derfor kommer der en unikhed over danske bøger«, siger Anette Wad.

BOGTIP

Hun anser det ikke for særlig sandsynligt, at en stor international virksomhed som Amazon skulle være interesseret i at etablere sig på et så lille område som Danmark eller Skandinavien.

»Det tror jeg ikke sker de første mange år, og i givet fald skal de jo købe rettighederne hos forlagene for at kunne handle med varerne, og i sådan en situation skal man være sig sit værd bevidst. De har en stor motorvej, de gerne vil have fyldt med en masse trafik, men det er os, der har bilerne«, siger Anette Wad.

Alt bliver billigere
I udlandet har man imidlertid set eksempler på, at forfatterne selv vil styre bilerne, fordi de har været utilfredse med de vilkår for e-bøger, forlagene har tilbudt. I stedet er de gået direkte til netboghandlerne.

I Danmark har forfattere og forlæggere en aftale, som sikrer en betaling på linje med trykte bøger, men den er ikke mere fast, end at den kan opsiges allerede til sommer, hvis det viser sig, at priserne styrtdykker.

Jeg har været i forlagsbranchen i en menneskealder, og digitaliseringen er den største udfordring, branchen har stået over for

Anette Wad mener, at det handler om at holde e-bogs-prisen så højt som muligt. Hun håber, at e-bogen i Danmark kan holdes på 80 pct. af den trykte bogs pris, men hvor prisen lander, når e-bogen for alvor slår igennem, ved ingen. Det eneste, man ved, er, at forventningen i den digitale verden er, at alt bliver billigere og billigere.

»Man ved også, at når prisen på et tidspunkt har været lav, er det meget svært at sætte den op igen«, siger Anette Wad.

Allerhelst gratis
Det ved aviserne bedre end de fleste. Her er netnyhederne stadig gratis de fleste steder, og forlagene har måttet høste samme erfaringer, når det gælder visse opslagsværker.

Hvordan tjener man penge på leksikal viden, når man har en konkurrent, der hedder Wikipedia, hvor alt er gratis? Sagen er, at det gør man ikke.

»Vi trykte og solgte over 30.000 sæt af vores Encyklopædi. I dag bliver den besøgt på nettet af omkring 60.000 danskere. De vil bare ikke betale for det. Vi har aldrig været i kontakt med flere mennesker, men vi har ikke fundet en model, hvor vi får penge ud af det«, siger Stig Andersen.

I USA har man haft én vigtig spiller på markedet, netboghandlen Amazon, som har drevet udviklingen frem. De har med netboghandlen skabt en stor digital motorvej, hvor det har været vigtigt for dem at få skabt noget trafik. At få kunder



Encyklopædien, eller Den Store Danske, som den nu hedder på nettet, er et godt eksempel på, hvordan økonomien i bogproduktion har flyttet sig. Når forlaget i dag har en trykt bog klar, sælger man den videre til boghandleren, som lægger en fortjeneste oveni og sælger den videre til forbrugeren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Der er med andre ord penge i systemet, lige så snart bogen er produceret.

Når bogen er digital, er der penge, når boglæseren går ind på nettet og klikker på købeknappen. Ikke før.

Hvilken knap vælger du?

Her når vi så til et af de rigtig mange uafklarede spørgsmål i den nye digitale verden. Tænk på følgende eksempel, og hav i tankerne, at eksempelvis Gyldendal fra næste år regner med at have 1.500 nye e-bogs-titler til salg. Du sidder derhjemme foran din skærm. Du vil gerne læse en populær e-bog. Du kan gå ind på forlagets hjemmeside og hente den og betale med dit kreditkort. Du kan også gå i en netboghandel, som måske sælger den lidt billigere. Du kan endelig gå ind på bibliotekets hjemmeside og trykke på knappen der. Bogen er den samme. Præcis den samme, for sådan er det jo i den digitale verden. Det hele er digitalt – et budskab af nuller og ettaller. Men på biblioteket koster det nul kroner at trykke på knappen til download. Og du skal ikke hente bogen og bære den hjem. Den kommer, vupti, gennem nettet. I netboghandlen skal du måske betale 180 kr. Hvilken knap vælger du? Og hvordan overlever forfattere og forlag i den virkelighed? Det kræver helt nye aftaler for, hvad man betaler for, og hvordan det sker. Det forhandles der om mellem forlag og biblioteker lige nu, men foreløbig er det et af de svar, man heller ikke har om bøgerne i den digitale virkelighed. Velkommen til den nye verden.

















Flere forlag tager nye medier i brug på Bogmessen. Gyldendal Digital har sin egen afdeling, hvor de præsenterer e-bøger og udstyr. L&R har lagt sit program ud på iPhone.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden