Juleshopping. Der er masser af julegaveidéer at hente i boghandlerne.

Bøger

Anmeldernes gaveguide: Her er årets bedste bøger

Politikens boganmeldere fremhæver hver især en af de bøger, de har anmeldt i årets løb.

Bøger

Jacob Bøtter og Lars Kolind: Unboss Jyllands-Postens Forlag, 316 sider, 300 kr.Hos Bøtter og Kolind trækkes analysen ind på direktionsgangen i en sproglig eksplosion, der vel sagtens kunne være hundrede sider kortere, men egentlig er turen værd, fordi hver side er sprængtfyldt af en slags Blachmansk energiprosa: Karl Marx har sejret ad helvede til, spræng kontorlokalerne i luften, smid de golfspillende bosser ud ad vinduet. Kresten Schultz Jørgensen

LÆS ANMELDELSE

Nikolaj Kirk og Mikkel Maarbjerg: Grønt grundkøkken
Politikens Forlag, 434 sider, 350 kr.

Der er langt fra min ungdoms vegetarkogebøger til Kirk og Maarbjergs ’Grønt grundkøkken’. De klæge linsefrikadeller, de tunge selleribøffer og mystiske misosupper er afløst af superlækre retter og fantasifulde forslag til en gennemført vegetarisk levevis. ’Grønt grundkøkken’ er en kolossal kraftpræstation.
Kjeld Koplev

LÆS ANMELDELSE

Mogens Rud: Bayeux-tapetet
Gyldendal, 160 sider, 199,99 kr.

Den store broderede tegneserie om slaget ved Hastings, udgivet i ny, klar digital reproduktion. På latin og dansk. Den næsten 1.000 år gamle beretning er historisk detaljerig. Mogens Ruds beretning om selve tæppets omtumlede historie er spændende.
Helle Hellmann

LÆS ANMELDELSE

Jørgen Steen Nielsen: Den store omstilling
Fra systemkrise til grøn økonomi. Informations Forlag, 224 sider, 249 kr.

En god debatbog handler om noget væsentligt, den provokerer, rusker i os, forarger, giver ahaoplevelser og får os i bedste fald til at udbryde, at verden er gået grassat. Men den indgyder også et håb om, at verden kan forandres. Alt det formår Jørgen Steen Nielsen i sin nye bog, hvor han gør op med den økonomiske model, der har drevet verden i århundreder: vækstøkonomien.
Per Michael Jespersen

LÆS ANMELDELSE

Peter Lund Madsen: Dr. Zukaroffs testamente: En bog om menneskehjernen
Gyldendal, 549 sider, 299,95 kr.

Peter Lund Madsens bog om hjernen er et skægt formeksperiment, der bryder med vanlige genrer ved at indflette en romanhistorie i sin formidling af hjerneforskningen. Skal læses for sin sprudlende gennemgang af hjernens evolutionære udvikling og de mange fakta om hjernens opbygning og uendeligt komplekse processer. Under læsningen skal man bare huske på, at mennesket er mere end dets hjerne – det glemmer Madsen nemlig indimellem.
Svend Brinkmann

LÆS ANMELDELSE

Håkan Nesser: Himlen over London
Oversat af Jan Mølgaard. Modtryk, 477 sider, 299 kr.

I modsætning til de fleste andre spændingsromaner er Håkan Nessers ’Himlen over London’ helt uegnet til blot at vende 20 sider i, inden man falder i søvn. Dertil er den for kompliceret. Til gengæld er her tale om suveræn spænding i en avanceret metaudgave, hvor karaktererne på nessersk vis er velmejslede, og hvor det samlede indtryk er mere poetisk end postulerende.
Mette Højbjerg

LÆS ANMELDELSE

Eric Metaxas: Bonhoeffer – præst, martyr, profet, spion
Oversat af Britta Linde. Forlaget Scandinavia, 611 sider, 349 kr.

Et mesterligt portræt af en af Tysklands mest fremtrædende anti-nazister, der på kristen grund formulerede sin modstand mod Hitlers 1.000-års rige og måtte bøde for det med livet. Samtidig et blændende kapitel af mellemkrigstidens historie.
Jens Holsøe

LÆS ANMELDELSE

Sanne Søndergaard: Hell Man
Gyldendal, 334 sider, 150 kr.

Som stand-up’per har Sanne Søndergaard fire gange besøgt planeten Afghanistan, hvor hun har up’pet de danske soldater. Som forfatter har hun indfanget deres verden af intensitet, porno og overspringsfølelser, som er en del af gamet derude. Ikke ét ord om politik. Meget lidt om krigen. Men med fokus på vores blåøjede udkantskrigere og al deres teknik. En original og varmhjertet vinkel på en umulig opgave.
Steffen Larsen

LÆS ANMELDELSE

Daniel Mendelsohn: De mistede. På sporet af seks blandt seks millioner
Oversat fra amerikansk af Jakob Levinsen. Gyldendal, 655 sider, 380 kr.

Daniel Mendelsohns på alle måder store bog tager os med på en årelang researchrejse med det formål at opspore noget om de slægtninge, hans jødiske familie mistede under Anden Verdenskrig. De dødes livshistorie er kort, så bogen bliver ikke mindst de mange vidners historie. Mendelsohns intense stemme løfter hele værket langt ud over en enkelt families tab og liv i sin originale måde at vise os sporene efter holocaust på.
May Schack

LÆS ANMELDELSE

Anna Funder: Alt hvad jeg er
Oversat af Agnete Dorph Stjernfelt. Gyldendal, 396 sider, 300 kr.

To intellektuelle og venstreorienterede tyskere, en mand og en kvinde, vågner i 1933 op til det mareridt, de aldrig troede, deres fædreland hverken kunne drømme om endsige realisere. At Hitler er kommet til magten. Snart ændrer alt sig til det værre i denne spændende, tragiske og elegiske roman om flygtninge fra ondskabens rige.
Bo Tao Michaëlis

LÆS ANMELDELSE

David Mitchell: Skyatlas
Oversat fra engelsk af Svend Ranild. People’s Press, 540 sider, 350 kr.

Brug den forhåbentlig nært forestående danske premiere på filmatiseringen som anledning til at læse David Mitchells forunderlige roman, der med suveræn fortællekraft svinger sig op og ned i århundrederne og beretter om seks aldres galskab, ubændig stræben og pludselig død. Som i en rutsjebane bliver man både opløftet og nedtrykt og svimmel – og samtidig stærkt imponeret over Mitchells litterære mesterskab.
Lasse Horne Kjældgaard

LÆS ANMELDELSE

Poul Erik Tøjner. Louisianaabc
Gyldendal, 416 sider, 399 kr.

Til daglig giver Poul Erik Tøjner, direktør for Louisiana, alle andre danske kunstmuseer baghjul med hensyn til besøgstal. Nu gør han det også som bogsæsonens mest velartikulerede formidler af moderne kunst. Normalt skrives sådanne bøger om de bedste værker i en samling af medarbejderstaben i forening. Men Tøjner har typisk taget hele opgaven på sig, fordi han ved, at han både kan løfte stoffet og få det til at svæve.
Peter Michael Hornung

LÆS ANMELDELSE

Thomas Mann: Tidlige fortællinger 1893-1912Oversat fra tysk af Judyta Preis og Jørgen Herman Monrad. Gyldendal, 430 sider, 349,95 kr.

Som en gave til danske læsere har vi i år fået en samlet nyoversættelse af Thomas Manns tidlige fortællinger. De handler om, hvor fatalt det er at hengive sig til kunstens og kærlighedens opløsende og i sidste ende dødbringende kræfter. Men de er skrevet af en mand, der kendte alt til kunstens og kærlighedens fortryllelse. Manns indsigt i det menneskelige grundvilkår er uforlignelig, og hans syntaks er en stor litterær nydelse.
Lilian Munk Rösing

LÆS ANMELDELSE

Simon Fruelund: Panamericana
Gyldendal. 146 sider, 179 kr.

Forførende roman om chilenskdanske Anja og om hendes far, som har en fantastisk evne til at blive tilgivet. Med kærlig hilsen til Roberto Bolaño.
Bjørn Bredal

LÆS ANMELDELSE

Poul Martinsen: Hypnosemorderen – dobbeltmennesket Palle Hardrup
Gyldendal, 228 sider, 249 kr.

En helt uventet oplevelse: Tv-journalisten Poul Martinsen fik tilfældigt kontakt med den for længst glemte bankrøver og dobbeltmorder, nu 87 og amatørbibelforsker på Østerbro, og fik lirket hans forbløffende livshistorie ud af ham, så det også blev en bog om skæbnens vildveje og menneskenaturens klammeste kælderrum.
Hans Hertel

LÆS ANMELDELSE

Amalie Smith: I civil (Samling)
Gyldendal, 96 sider, 200 kr.

Hvad er egentlig ligheden mellem en krystal og en krop? Det går langsomt op for en undervejs i Amalie Smiths bevægende og skarpsindige hybridtekst, ’I civil’. Vi følger opløsningen af et kærlighedspar, fordi manden får kræft, men samtidig en serie af refleksioner over, hvad det vil sige at være samlet, og hvad er en politisk og æstetisk samling og forsamling egentlig for noget? Tunge sager, men elegant, klogt og præcist turneret af Smith.
Mikkel Bruun Zangenberg

LÆS ANMELDELSE

Kim Leine: Profeterne i Evighedsfjorden
Gyldendal, 525 sider, 300 kr.

’Profeterne i Evighedsfjorden’ er egensindigt struktureret; den kræver en årvågen læser og lader sig vanskeligt beskrive kort; dens tone og stil er særlig for Leine, der uforfærdet og uden skelen til den gode smag, men med sikkert gehør omgås tragik og lykke, patos og humor som ingredienser i det overvældende liv på godt og ondt, som denne roman emmer af.
Marie Tetzlaff

LÆS ANMELDELSE

Jon Nordstrøm (red.). Dansk porno
Nordstroms Forlag, 338 sider, 369 kr. Illustreret.

Dansk pornos visuelle kulturhistorie fra mænd med snurbart og rejst krumsabel til hennafarvede ungmøer, som lufter den frodige dusk i de hessian-beklædte fiestastuer. En overraskende og -rumplende æstetisk nydelse. En begavet frækkert under juletræet.
Christian Graugaard

LÆS ANMELDELSE

Roger Moorhouse: Berlin i krig. Liv og død i Hitlers hovedstad 1939-1945
Oversat fra engelsk af Peter Dürrfeld efter Berlin at War. Kristeligt Dagblads Forlag. 470 sider, 349 kr.

Berlinernes dagligdag omsluttet af naziregimet og Anden Verdenskrig er det righoldige tema for den britiske historiker Roger Moorhouses’ værk. Bogen er et fortræffeligt og detaljemættet indblik i livet i Hitlertysklands hovedstad, hvor både Berlin-farerne og dem, der bliver derhjemme, kan hente nye facetter til fascinationen af den ombejlede, mishandlede og magnetiske metropol.
Henrik Lundtofte

LÆS ANMELDELSE

Jennifer Egan: Tæskeholdet banker på
Oversat fra ’A Visit from the Goon Squad’ af Steffen Rayburn-Maarup. Klim, 296 sider, 299 kr.

New York-forfatteren Jennifer Egans fortælling om mennesker, der er uofficielle verdensmestre i dårlige beslutninger, er både morsom, musikalsk og hjerteskærende. En kultroman til tiden med format til at holde på den lange bane. Cool, men med dybde i både personskildring og kulturkritik.
Kim Skotte

LÆS ANMELDELSE

Nagieb Khaja: Historien der ikke bliver fortalt
Gyldendal, 356 sider, 349 kr.

Nagieb Khaja præsterer ikke blot et fremragende journalistisk pionérarbejde fra det krigshærgede Afghanistan, men leverer også et betydningsfuldt og informativt modbillede til den militært kontrollerede medie-virkelighed af et land, hvor Danmark er i krig. Og så er det en ekstra kvalitet, at bogen er så ualmindelig velskrevet.
Rune Engelbreth Larsen

LÆS ANMELDELSE

Eugen Ruge: I tider med aftagende lys
Oversat fra tysk af Jacob Jonia. Batzer og Co., 436 sider, 298 kr.

Eugen Ruges fremragende roman om DDR som politisk og åndelig tilstand er blevet sammenlignet med Thomas Manns ’Buddenbrooks’. Det er store ord, men ikke for store. Tag med på turen gennem det meste af det tyvende århundrede, fra svimle illusioner og ind i statsopløsningens mørke. Det er dramatisk, bevægende, dystert og en bunke mere. Det er også vildt morsomt.
Thomas Thurah

LÆS ANMELDELSE

Chris Anderson: Makers – Den nye industrielle revolution
Oversat af Annette Rosenberg. Lindhardt og Ringhof, 272 sider, 300 kroner.

Den digitale teknologi har demokratiseret adgangen til information og medierne. Næste skridt er, at fysiske genstande også bliver noget, enhver kan designe, producere og distribuere globalt. Det er især 3D-printere, der vil vende op og ned på måden, vi udvikler og producerer på – og i bogen ’Makers’ argumenterer Chris Anderson overbevisende for, at vi står overfor en ny industriel revolution. Det er perspektiver, der er nødt til at komme med i diskussionen om, hvad vi skal leve af i Danmark, og hvilken form for produktion, vi ønsker.
Peter Hesseldahl

LÆS ANMELDELSE

Ulrik Langen: Det sorteste hjerte
Politikens Forlag, 284 sider, 300 kr.

En grum historie om en københavnsk tehandler, der i 1790’erne kom på tværs af magthaverne. Ulrik Langen forener historikeren og historiefortælleren, sproget er næsten scherfigsk i prægnans og præcision.
Steffen Heiberg

LÆS ANMELDELSE

Henrik Brun: Den norske lakaj
Turbine, 439 sider, 299 kr.

I Henrik Bruns anden roman om Ketil Brandt er den stædige reporter på vej til Haag, da en ung dansk kvinde findes dræbt i en af byens parker. En mistanke er vakt hos Brandt, der lider af »kronisk og uhelbredelig Balkan i blodet«, og da han først begynder at stille de rigtige spørgsmål, tegner der sig en langt større sammenhæng. Brun trækker igen på sin store viden om Balkan i et spændende og uforudsigeligt plot.
Sophie Engberg Sonne

LÆS ANMELDELSE
Marilynne Robinson: Åndsfraværelse. Det indre livs uddrivelse af den moderne myte om selvet

Oversat af Henrik Pers. Gyldendal, 175 sider, 229,95 kr.

Måske er det vigtigste af alle filosofiens spørgsmål, om begrebet ’selv’ giver mening. Marilynne Robinson, har nu valgt at forsvare selvets eksistens som ånd i fire essays, og ånden som irreducibel og lige så kompleks som det univers, vi i stigende grad forstår, at vi knap har forstået en tøddel af – på trods af Higgs’ partikel. Resultatet er blevet en suveræn, lille bog.
Ole Fogh Kirkeby

Hanne Ørstavik: Hyænerne
Oversat fra norsk af Charlotte Jørgensen efter Hyenene, C&K Forlag, 251 sider, 250 kr.

»Men vid da at verden begynder i dine hænder«, siger hovedpersonen Siv i Hanne Ørstaviks roman ’Hyænerne’. Sivs indre og ydre kortlægninger flyder tvangfrit over i læseren, og efterhånden oplever man sig så sammenfiltret med hende, at spørgsmålet er, hvis erkendelser det her handler om. Et stilfærdigt, men fabelagtigt angreb på dit eget bundfald, der risikerer at ruske dig ud af din følelsesmæssige dvaskhed.
Anette Dina Sørensen

LÆS ANMELDELSE

David Vann: Fortælling om et selvmord
Oversat af Kristian Bang Foss. Gyldendal, 275 sider, 249,95 kr.

David Vanns forfatterskab er storladent og dragende som det Alaska, han er rundet af. Og novellesamlingen ’Fortælling om et selvmord’, Vanns debut fra 2008, er et rigtig godt sted at begynde vandringen ind i hans intense familiedrama, der sprænger realismens formater. Den maskuline drøm om den ultimative spejdertur for far og søn udarter i hovedhistorien til et mareridt af sjælden grusomhed – og panoramisk skønhed.
Lise Garsdal

LÆS ANMELDELSE

Göran Rosenberg: Et kort ophold på vejen fra Auschwitz
Oversat fra svensk af Joachim Wrang. Tiderne Skifter, 312 sider, 279 kr.

I august 1944 genner tyskerne byen Lodz’ sidste polsk-jødiske fanger på et godstog til Auschwitz. Blandt dem er unge David og Hala, der senere blev forældre til bogens forfatter. Kan vi forestille os deres sindstilstand? Det kunne man ikke i efterkrigstidens Sverige, hvor de to overlevende kom op efter luft. Men historien giver ikke kortene om. Rosenbergs journalistiske bedrift er, at han tager os ved hånden, dér hvor vi står, anno 2012.
Peter Wivel

LÆS ANMELDELSE

Siri Marie Seim Sønstelle og Erik H. Sønstelle: Jeg lever, far. En personlig fortælling fra Utøya
Oversat af Hanne Steinicke. Politikens Forlag, 372 sider, 250 kr.

»Vi er på en ø, det tryggeste sted vi kan være«, sagde en af lederne af sommerlejren på Utøya, da nyheden om en bombesprængning i Oslo nåede frem fredag den 22. juli 2011. Lørdag morgen vidste hele verden, at det ikke passede. Siri overlevede og har sammen med sin far skrevet en medrivende bog om de rædselsfulde timer og om tiden derefter. Vil man forstå, hvordan det ubegribelige var og er, er den bog nok det bedste bud.
Edel Hildebrandt

LÆS ANMELDELSE

Thomas Boberg: I den næste by
Gyldendal, 355 sider, 300 kr.

Thomas Boberg har gjort sine »rejseminder« til sin egen suverænt beherskede genre. Af dansk litteraturs mange rejsende er Boberg en af dem, der har rejst længst ind. Man skal læse Thomas Boberg for hans vilje til at gå til yderligheder, for hans sprog og hans særlige visdom. Suset i hans sprog får hårene i nakken til at rejse sig og minder om, at man ikke får hele pakken, før man investerer sig selv helt og fuldt i det, man gør.
Jes Stein Pedersen

LÆS ANMELDELSE

Christopher Hitchens: Mortality
Twelve, 107 sider, 140 kr.

Essaysamlingen ’Mortality’ er et forførende, velskrevet og sjældent afklaret dødsskrift, der hylder livet før hjertestoppet. Hitchens brugte sine sidste kræfter, udmarvet af kræft, til at konfrontere forestillingen om, at religiøsitet kan lindre smerte og give sjælefred. ’Mortality’ er et fremragende bud på en gavebog til fortvivlede mennesker, der bekæmpes af smerte og sygdom, og som har brug for at blive styrket i fornuften.
Lars Trier Mogensen

LÆS ANMELDELSE

Harald Voetmann: Kødet letter

Gyldendal, 136 sider, 199 kr. Vi er i et talgsmelteri, hvor fedtet driver op ad stolper og ned ad vægge. I et hjørne bag fedtede ruder sidder hr. Kühleborn og stempler fakturaer. Det lyder som socialrealisme, men sproget fører hurtigt fortællingen et andet sted hen. Vi bevæger os med bogholderen fra Den brune Kødby ikke så meget ud i verden som ind i den indre by, hvor alt kan ske. Voetman har blik for både tabere og skabere. Thomas Bredsdorff

LÆS ANMELDELSE

Redaktionen anbefaler: