0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nyoversat mester viser kunsten og kærlighedens dødbringende kræfter

Thomas Manns tidlige fortællinger er blevet nyoversat. Det er en sand gave til de danske læsere.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Carl Van Vechten (1937)
Foto: Carl Van Vechten (1937)

Mester. Mann holdt på formerne. Men det var, fordi han kendte alt til opløsningens kræfter.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Thomas Mann bliver regnet for den store borgerlige forfatter i det 20. århundrede. Den, der insisterede på at holde på formerne – både socialt, politisk, stilistisk og i sit eget liv.

I en tid præget af kaos og opløsning fastholdt Thomas Mann den borgerlige orden og sin rolle som familiefar trods sin længsel efter smukke, unge mandekroppe, trods verdenskrige og emigration, trods sin søns og sine søstres selvmord.

I sit forfatterskab skildrede han, hvor farligt det er at hengive sig til kunstens og kærlighedens opløsende og i sidste ende dødbringende kræfter.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce