0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Langt flere lytter til e-bøger

Digitale lydbøger sælger mere end nogensinde. De passer til de nye platforme og til tiden. Og væksten ser ud til at fortsætte.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tegning: Jørn Villumsen

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er populært at lytte til bøger. Både hos forlag og forhandlere melder man om stigende interesse for lydbøger.

Publizon er den største aktør inden for distribution af digitale lydbøger på det danske marked, og her har man mere end fordoblet salget af lydbøger fra december 2011 til december 2012.

»Og vi forventer samme stigning igen fra 2012 til 2013. Så det begynder at være interessant. Det kommer fra lave niveauer, men hvis det fortsætter, bliver lydbøger noget, man kan tage at føle på«, siger direktør for Publizon Steffen Sørensen.



Men forlaget stopper ikke her. Målet er, at så mange udgivelser som muligt fremover skal udgives som lydbøger.

Samtidig falder prisen på lydbøgerne. Lydbøgerne koster i dag stort set det samme som en trykt bog. På Saxo.dk koster Jussi Adler Olsens ’Marco Effekten’ eksempelvis 198 kroner som trykt bog og 207 kroner som digital lydbog.

Udfordring at finde finansiering

Saxo Publish giver allerede mulighed for, at forfattere på egen hånd kan udgive e-bøger via internettet. Og i 2013 vil det også blive muligt at udgive egne lydbøger gennem Saxo Publish, fortæller direktør for Saxo.dk Jørgen Balle Olesen. »I takt med at vi alle bliver mere mobile med smartphones og tablets, vil det føre til et øget forbrug af alle typer digitale produkter – også lydbøger. Og når først kunderne har taget lydbøger til sig og vænnet sig til dette format, forventer vi en kraftig acceleration«, siger Jørgen Balle Olesen.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere