Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
JACOB EHRBAHN (arkiv)
Foto: JACOB EHRBAHN (arkiv)

FREMGANG. Danskerne begynder at tage e-bøgerne til sig.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bogbranchen: Om få år er hver fjerde bog en e-bog

Flere spillere på markedet har sat i gang salget, der lige nu oplever stor fremgang

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Efter flere års dødvande ser det ud til, at det danske salg af e-bøger er ved at komme i gang.

Det sidste år er salget mere end fordoblet, så det i år ligger på knap 3 procent af det samlede salg af bøger i danske butikker.

Det oplyser Publizon, der hjælper danske forlag med at udgive e-bøger og overvåger salget.

Allerede om 2-3 år forventer flere eksperter, at hver fjerde solgte bog til danskerne vil være en e-bog.

»Der går et år eller to år mere, før det rigtig slår igennem, men jeg tror, det når 25 procent inden for nogle få år», siger Bjarke Larsen, der er chefredaktør på bogbranchens fagblad, Bogmarkedet.

LÆS OGSÅ

Publizon bemærker, at det henover sommeren har registreret en kraftig stigning i salget. Også her forventer man en eksplosion i salget af e-bøger, som allerede vil slå igennem næste år med en andel af solgte bøger på cirka 5 procent og om få år være endnu større.

»Om tre til fire år vil vi nå op på 25 procent på det danske marked«, siger direktør Steffen Sørensen, der ikke vil oplyse, hvor mange e-bøger der bliver solgt nu.

Større konkurrence
For et par uger siden gik Google ind på e-bogsmarkedet og åbnede for salg af e-bøger via deres tjeneste Google Play, og i starten af juli lancerede Mofibo en abonnementstjeneste, hvor man betaler et månedligt abonnement og får adgang til et stort udvalg af bøger, som man kender det fra musiktjenesten Spotify og filmudbyderen Netflix.

Om tre til fire år vil vi nå op på 25 procent på det danske marked

Det har fået salget af e-bøger til at vokse kraftigt henover sommeren, alligevel er det ikke alle, der tror på abonnementstjenester som model for salg af e-bøger.

»Jeg hører til dem, der er meget skeptiske. Jeg har svært ved at se, de kan tjene penge på det«, siger Bjarke Larsen.

Han begrunder det med, at man dels kan læse fire måneder gratis på bibliotekernes tilsvarende tjeneste, og at det er de færreste mennesker, der læser mere end fire bøger om måneden.

»Så hvorfor skulle man betale 99 kroner om måneden?« siger Bjarke Larsen.

Priskrig i USA
Det danske salg af e-bøger har i en række år ligget langt under både det skandinaviske og det amerikanske marked, som efter flere års stor fremgang ligger på over 25 procent af det samlede bogmarked.

Det helt store problem på det danske marked har været, at priserne er for høje.

I USA har en priskrig raset, hvor den største udbyder af e-bøger, Amazon, har banket priserne i bund, så de fleste bøger kan fås for omkring 40 kroner. I Danmark koster en nyudgivet skønlitterær bog til 300 kroner i almindelig bogform typisk omkring 139 kroner i e-formatet. Fx koster Jo Nesbøs seneste roman, Politi, 156 kroner hos saxo.com, der er den største udbyder af e-bøger i Danmark.

»Der har ikke været motivation til at sige; hvis jeg køber en bog, sparer jeg virkelig mange penge«, forklarer Bjarke Larsen.

Amazon kan ændre markedet
Hos forlaget People's Press prøver de at få flere til at købe e-bøger. De forventer, at noget, der kan sætte skub i salget, er, når Amazon går ind på det danske marked, som alle eksperterne forventer, vil ske inden for en kort årrække.

»Når Amazon på et tidspunkt går på markedet i Danmark og begynder at sælge Kindles(e-bogslæser, red.), så sker der rigtig meget. Det kan virkelig sætte turbo på markedet«, siger Morten Remmer, der er kommerciel direktør hos People's Press.

People's Press har også registreret en stigning i salget af e-bøger, og de mener, at danskerne er ved at få øjnene op for e-bøgernes kvaliteter.

»Butikkerne er åbne hele døgnet, og det tager kun få minutter at hente ned. Det er meget mere drevet af impulskøb. Det er der forbrugere, der begynder at kunne få øje på«, siger han.

Er toppen nået i USA?

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

På det amerikanske marked har man på det seneste kunnet se en tendens til, at salget begynder at flade ud. I årets første kvartal var væksten på blot fem procent efter flere år med mere en vækst på over 100 procent.

Det får flere eksperter til at spekulere i, at markedet måske har været overvurderet.

Det nævnes blandt andet, at e-bøger stadig er for dyre, er gode til nogle lejligheder som på en flyrejse, men andre steder som i sofaen knap så velfungerende, og at der er svært at få fat i de lidt ældre læsere.

LÆS OGSÅ

Det underbygges af en amerikansk undersøgelse, der viser, at 59 procent af de amerikanske boglæsere ikke havde nogen interesse in at læse e-bøger.

»Der er nok nogen, der har overvurderet e-bogens betydning på kort sigt«, siger Bjarke Larsen og bakkes op af Steffen Rasmussen:

»Det er vigtigt at huske, at papirudgaven ikke er død,« siger han.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden