Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Indie-forfatter. Kent Langkjær arbejder lige nu på sin anden roman om kriminalkommissæren Thorsten T. Lange, som han overvejer selv at udgive.
Foto: PR

Indie-forfatter. Kent Langkjær arbejder lige nu på sin anden roman om kriminalkommissæren Thorsten T. Lange, som han overvejer selv at udgive.

Bøger

Danske selvudgivere pumper flere hundrede bøger ud om måneden

På Saxo alene udkommer der hver måned 150 selvudgivne bøger.

Bøger

Kent Langkjær havde i fire år brugt mange af aftenerne, når ungerne var puttet, og freden havde sænket sig på det lille kontor.

Her ved skrivebordet i den nordjyske by Brønderslev havde han opfundet kriminalkommissær Thorsten T. Lange. En lettere overernæret herre med rod i privatlivet, som efter en dramatisk afsked med sin tidligere arbejdsgiver Nordjyllands Politi bliver forflyttet til Aarhus og kastet ind i efterforskningen af en række kvindemord.

KRONIK

Det sidste af de fire år havde hans kriminalroman 'Deroute' egentlig været færdig, og manuskriptet havde ligget på skift på bordet hos en række forlag, som gerne brugte en to-tre måneder, inden de sendte et nej tak.

»Så kan der jo hurtigt gå et år«, siger Kent Langkjær.

I første omgang blev han derfor glad, da et lille forlag endelig antog bog, men der gik ikke særlig lang tid, før det gik op for den nyudsprungne forfatter, at forlagskontrakten ikke rigtig bragte nogen markedsføring med sig.

'Deroute' forblev temmelig usynlig, og salgstallene sneglede sig af sted, indtil Kent Langkjær selv tog affære:

»Jeg vidste, at jeg selv havde de digitale rettigheder«.

Selvudgiverfeber
Hver evig eneste dag popper der fem nye bøger op på online-boghandlen Saxo, der aldrig har været forbi et forlag.

Danskerne er vilde med at skrive bøger og med et marked, hvor det er blevet let selv at udgive sin bog elektronisk, behøver værkerne ikke længere lide døden i skuffens mørke, hvis de etablerede forlagene siger nej.

Alene på Saxo bliver det til 150 selvudgivelser om måneden og godt 1.800 på et år, og tallet er støt stigende. Og oveni kommer så de mange hundrede bøger, andre udgivelsesplatforme som Gopubli.sh, Amazon eller skriveforlaget.dk sender ud i verden.

»Mange oplever, at forlagene er tunge og svære at danse med. Når det først kører gennem forlagsmøllen, kan der gå rigtig lang tid, inden der kommer en bog ud i den anden ende«, siger Bjarke Larsen, der som chefredaktør på Bogmarkedet følger udviklen i bogbranchen tæt.

»Mange har svært ved at forstå, at det skal tage så lang tid, når man kan gøre det hele på nettet«.

I Dansk Forfatterforening mærker man også boomet i selvudgivelser blandt medlemmer, der ringer for råd og vejledning om at selvudgive.

»Vores medlemmer siger, at det er tilfredsstillende selv at have hånd i hanke med processen. At have større indflydelse på omslaget, at kunne følge med i salgstallene og salgsstatistikkerne«, siger formand Jo Hermann.

Det er helt demokratisk. Der er ingen smagsdommere

Fysiske indiebøger
Trenden er også til at se hos selvudgivernetværket NewPub, der lige nu har i alt 800 medlemmer, der udveksler gode råd om, hvordan man udgiver sin egen bog.

Ja, der er så meget gang i selvudgiveriet, at bogkæden Arnold Busck sammen med NewPub har lavet en fysisk afdeling for selvudgivelser. Eller indiebøger, som de kalder det med et noget smartere udtryk, der forsøger at lukrere på den succes, som independent film og musik har haft.

Lige nu ligger der 160 titler i indieafdelingen i butikken på Købmagergade. Alt fra håndbøger til lyrik, fra kogebøger til krimier, fra biografier til romaner.

»Hverken vi eller Arnold Busck er i tvivl om, at det er den her vej, det går. Arnold Busck sagde, at det var de med på, fordi de gerne vil være en boghandel, der viser litteraturens bredde og dybde og ikke kun det, der kommer på forlagene«, siger Karsten Pers, en af stifterne af NewPub.

Fjernede forhindringer
Arnold Busck har ifølge kommunikationchef Andres Nordkild Poulsen længe haft et ønske om at sælge selvudgivelser, men det har været for besværligt på grund af de mange handelsaftaler, der skal være på plads, inden en bog kan få en plads i butikken.

Spørgsmål som hvem, der skal have hvor mange procenter af salget, hvem der skal betale svind i butikken og hvor bøgerne skal returneres til, hvis de ikke bliver solgt.

»Det gjorde det let at lave en aftale med Gyldendal om, at vi kunne tage 200 af deres titler ind på et år, men det kunne ikke lade sig gøre, hvis vi skulle sidde og lave en individuel aftale med hver enkelt selvudgiver«, siger han.

Men den forhindring er væk, siden boghandlen sammen med NewPub lavede en grundaftale, der gælder alle selvudgivere.

Det tager ikke meget mere end en time at sætte en e-bog op, og også her begynder der at dukke nye spillere op.

En af dem er det danske firma Telling Books, som i irritation over hvor grimme e-bøger så ud, har udviklet et værktøj til selvudgivere og ebøger, så de selv kan sætte deres bøger op i et enkelt standarddesign.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Før selvudgiverne tager kvalitetsproblemerne alvorligt, så giver de sig selv og hele den niche et dårligt ry og skubber den dag, hvor de får succes

Men selvudgiverfeberen er ikke kun opstået, fordi internettet har gjort det nemt. De trængte vilkår i den traditionelle del af bogbranchen har også gjort sit.

»Både sidste år og i år er forlagene begyndt at skære kraftigt ned på antallet af små titler. Det vil sige alle de ukendte og små forfattere, der ikke er blevet bestsellere endnu «, siger Bjarke Larsen fra Bogmarkedet, der fortæller, at oplaget for den type skønlitteratur er faldet fra 2.000 til omkring 700.

»Det er der altså ikke meget økonomi i for forlagene, og derfor afviser de mere og mere«.

Skrammel og demokrati
Egentlig er det underligt, at så mange danskere kaster sig ud i at udgive selv, for en stor del af den etablerede litterære scene interesserer sig nærmest kun for selvudgivere for at rakke dem ned.

Selvudgivelserne bliver sjældent anmeldt, og den generelle holdning er, at kvaliteten af de mange bøger, der bliver spyttet ud, langt fra er god nok.

Sådan er vilkårene, siger Bolette Rud, der er stifter af Gopubli.sh, som har sendt 700 selvudgivne bøger af sted, siden de startede for to år siden.

»Der er ikke noget redaktionelt nåleøje eller nogen, der tjekker stavefejl. Det betyder, at der er åbnet op for alle mulige publikationer i alle mulige afskygninger, men det er et vilkår på nettet i alle mulige sammenhænge«, siger hun.

»Amatørernes stof ligger også side og side med de profesionelles på youtube, myspace og soundcloud. Det kan folk godt finde ud af i dag. Det er noget, som de mere etablerede dele af branchen er bange for, men jeg kan ikke se problemet i det. Det er helt demokratisk. Der er ingen smagsdommere«.

Netop den svingende kvalitet er en udfordring for selvudgiverne, mener Bjarke Larsen fra Bogmarkedet.

»I en del af selvudgivermiljøet er der en ret anarkistisk holdning om, at forlagene ikke kan bruges til noget. At de bare sidder på deres røv og tjener en masse penge på noget, som man sagtens kunne gøre selv«, siger han:

»Så får de en ven til at læse korrektur, en anden til at kigge på manuskriptet og en tredje ven til at hjælpe med markedsføringen. Og så bliver det noget klamphuggeri. Jeg savner noget respekt for håndværket - layout, redigering og markedsføring. Ting, der tager tid at lære«.

»Før de tager kvalitetsproblemerne alvorligt, så giver de sig selv og hele den niche et dårligt ry og skubber den dag, hvor de får succes«, siger Bjarke Larsen.

Genoplivet bagkataloget

I Dansk Forfatterforening råder man netop sine medlemmer til at gå professionelt til værks, hvis man selv vil udgive.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi opfordrer til, at man bruger professionelle korrekturlæsere, redaktører og grafikere, så det er et kvalitetsprodukt, der kommer ud. Det er der nogle udgifter i, men man får så også en større del af indtjeningen«, siger Jo Hermann.

I Brønderslev er Kent Langkjær i gang med at skrive to'eren i sin serie om Thorsten T. Lange.

Etteren solgte 400 fysiske eksemplarer, og allerede nu har Kent Langkjær selv solgt lige så mange på Saxo, hvor han selv kan følge med i salgsstatistikkerne, der fortæller, at det især er kvinder i midten af 50'erne bosiddende i hovedstadsområdet, der vil læse om Thorsten T. Lange.

Han regner med, at udgivelsen af e-bogen har etableret en lille læserskare, der sidder klar til at hente to'eren, og lige nu overvejer han, om han måske burde gå helt uden om forlagene og i stedet udgive bogen selv.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce