Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Udfordringer. Forfatterne var på udebane til Bookjam. Klik på billedet for fuld størrelse. Tegning: Philip Ytournel-

Udfordringer. Forfatterne var på udebane til Bookjam. Klik på billedet for fuld størrelse. Tegning: Philip Ytournel-

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

BookJam: Sådan kan fremtidens bog komme til at se ud

Forfattere, spiludviklere og illustratorer udforsker nye veje i bogbranchen.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forfatterne tilhører kulturens elite.

De fylder i medierne, og der bliver lyttet, når de blander sig i samfundsdebatten, men respekten for deres evne til at jonglere med ordene og fortælle historier følger ikke automatisk med, når de bevæger sig over i andre miljøer i kulturlivet.

Forfatterne må i hvert fald indstille sig på at kæmpe om ikke fra hus til hus, så i hvert fald fra ord til ord, hvis de vil tage skridtet over i den digitale verdens blanding af interaktive bøger og computerspil.

Forfatternes kompromiser Det står klart efter en weekend på Vallekilde Højskole mellem Holbæk og Kalundborg, hvor en god håndfuld forfattere sammen med dobbelt så mange illustratorer og spiludviklere har været til såkaldt BookJam for i fællesskab at udforske, hvordan fremtidens bog kan se ud.

Arrangementet, som er det første af tre, er støttet af Statens Kunstråds litteraturudvalg.

»Som forfatter må man give afkald på noget for at blive en del af et fællesskab«, siger spilforfatteren Morten Brunbjerg, som blandt andet har leveret bidrag til den nye udgave af spillet ’Hitman’.

Under arbejdet på et krigsspil for et tysk firma har han oplevet, hvordan det som forfatter kan være nødvendigt at strække sig langt for at være med i et projekt.

Da han leverede historier til spillet, fik han først besked på at skrive alle civile figurer ud af historien, og senere fik han en respons, som var så illustrativ, at han stadig gemmer mailen.

Al magt til de umodne
»Spillerne er et umodent, mandligt publikum, som ikke er interesseret i virkelige mennesker, så gør venligst figurerne til nogle karikaturer af actionhelte«.

Det skal dog tilføjes, at langtfra alle i spilbranchen er enige.

Jonas Herløv Wæver fra firmaet Logic Artists bekræfter, at mange i spilbranchen ikke har stor respekt for tekstforfatterne, men selv er han gået i den modsatte grøft.

Han har selv leveret teksten til computerspillet ’Expeditions: Conquistador’, som fortæller om spaniernes indtog i Sydamerika. Historien fylder 220.000 ord, som svarer til tre hele bøger.

Spiludvikler Jeppe Bisbjerg fra firmaet Kiloo siger, at når man i spilbranchen mener, der helst skal være så lidt tekst som muligt, så skyldes det, at de mener, at teksten kun stopper spillet og dermed er til gene for spillerne.



Det er en holdning, han ikke deler, hvad der måske kan hænge sammen med, at han er bachelor i litteraturhistorie, før han lod sig indfange af spilbranchen.

Jeg synes, man i udgangspunktet skal tænke en historie som et spil, men derefter skal man bruge litterære virkemidler til at fortælle historien



»Jeg synes, man i udgangspunktet skal tænke en historie som et spil, men derefter skal man bruge litterære virkemidler til at fortælle historien«, siger Jeppe Bisbjerg.

Efter hans mening er det i øvrigt en myte, at unge læser mindre i dag, end de gjorde tidligere. Hans vurdering er, at unge måske endda læser mere end før. De læser bare ikke i bøger alene, men på alle mulige devices, som smartphones og tablets.

»Hvis de læser mindre, så kan det skyldes, at der er konkurrence om deres tid«, siger Jonas Herløv Wæver. Der bliver, som han ser det, mindre tid til bøger, når der i dag også er computerspil, mobilspil, film og tv-tjenester som Netflix, der leverer tv-serier i døgndrift, så folk kan se dem, når det passer dem. Kostbare effekter


Børnebogsforfatteren Morten Dürr er en af deltagerne på BookJam. Sammen med illustratoren Lars Gabel har han netop udviklet en app til iPad, som fortæller den simple historie om hunden Miki.

Han har også fundet ud af, hvor dyrt det er at kaste sig over det digitale felt, så nu er han på Vallekilde for at undersøge, hvordan han måske nemmere og billigere kan lave interaktive bøger til børn.

Kunstrådet har støttet udviklingen af Miki-projektet med 50.000 kr., men han kan se, at hvis han og illustratoren skulle have købt en programmør til en avanceret app, så ville der være brug for helt andre summer.

Samme erfaring har illustratoren Lea Letén gjort. Hun har en illustreret historie, hun godt kunne tænke sig at få lavet til en form for billedfortælling, men hun har hos andre set, hvordan udviklingen af selv primitive, interaktive bøger er kostbare: »Jeg mødte nogen, som havde et lille projekt, der viste sig at koste omkring 250.000 kr. at realisere. De gjorde så projektet mindre, men det kostede alligevel 125.000 kr. at få nogle firkanter, der kunne bevæges på skærmen, ligesom der kunne komme røg op af en skorsten«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



Morten Dürr er bange for, at de store programmeringsudgifter kommer til at påvirke, hvad der bliver udgivet af interaktive bøger i fremtiden. At det vil gå ud over diversiteten på bogmarkedet.

Han forudser, at der kan ske det samme, som han i sin egenskab af filmanmelder har set på området for børnefilm.

»Der bliver lavet meget få børnefilm, fordi det er dyrt at lave film. Derfor er det kun de meget brede film, der bliver lavet. De meget personlige projekter har kun ringe muligheder for at blive til noget«, siger han. Helt ud til kanten


Under weekendens BookJam har de tre faggrupper i fællesskab forsøgt at arbejde sammen om at udvikle projekter, hvor de har koncentreret sig om at medtænke interaktive elementer.

Projekterne viser sig allerede lørdag aften at blive til alt fra små spil til kunstinstallationer, men egentlige fortællinger fylder så lidt, at konsulent Lars Sidenius fra Kulturstyrelsen minder deltagerne om, at de er med i et BookJam og ikke et GameJam.

»Måske handler det bare om, at man skal helt ud til kanten, før man kan komme tilbage til fort ællingen«, siger illustratoren Helle Vibeke Jensen lørdag aften.

Det er helt klart et spørgsmål om temperament, om man som forfatter kan indgå i et samarbejde med andre om teksterne

Allerede søndag viser hendes vurdering sig at holde stik. Efterhånden lægger grupperne fortællinger på de ideer, de talte sig frem til dagen forinden.

Spileksperten Thomas Vigild, tidligere spilanmelder her i avisen, har udviklet weekendens BookJam for Kunstrådet, og han synes allerede, at han kan se, hvordan det har rykket noget hos deltagerne, at de kommer til at møde skabende folk fra andre faggrupper.

»Det er første gang herhjemme, at man sætter forfattere, illustratorer og spiludviklere sammen, og undervejs overtræder man da nogle grænser hos hinanden, fordi folk er vant til at have kontrollen over eksempelvis historien i en bog«, siger Thomas Vigild.

Digtene er hellige
Det kan digteren Morten Søndergaard godt sætte sig ind i. Ud over at deltage i Vallekilde forsøger han netop nu at få filmatiseret et fysisk projekt, et ordapotek, hvor to børn skal falde ned i sprogets maskine.

Her kan han godt mærke, at filmfolkene synes, det hele skal gå hurtigere, og at man jo ’bare’ kan gøre det ene eller det andet, men sådan ser han det ikke selv, for han har brugt lang tid og kraft på at udvikle sit ordapotek, som på subtil vis simulerer at være rigtig medicin.



»Det er helt klart et spørgsmål om temperament, om man som forfatter kan indgå i et samarbejde med andre om teksterne. Jeg indgår i mange slags samarbejde og har eksempelvis ikke noget imod at få bedømt mine ord af andre, når jeg skriver en libretto til en opera, men hvis det gælder mine digte, så er vi på helligt område. Dem er der ingen, der skal røre. For mig er det vigtigt, at der er et sted, hvor mine tekster er helt mine egne«, siger han.
Nye kontakter

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

For Thomas Vigild er det ikke vigtigt, om der her og nu kommer nye interaktive bøger ud af BookJam, men der er skabt nogle kontakter, og måske bliver der også skabt nogle gnister, som kan ulme videre, når folk er kommet hjem igen. »Nogle bliver måske inspirerede til bare at bruge en flig af interaktivitet i deres bøger. Andre finder måske ud af, at de slet ikke skal arbejde med interaktion, men nøjes med at lave en helt almindelig bog«, siger Thomas Vigild.

LÆS OGSÅ Forfatteren Sally Altschuler synes heller ikke, man skal gøre bøger interaktive, bare fordi man kan: »Det stærke ved fortællingen i den trykte bog er netop, at den ikke er interaktiv, og det fede er, at man bliver ført igennem historien, fordi man bare vil vide, hvad det er, bogens hovedperson vil«.



Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

Forsiden